Kosár 0

A Wanhao Duplicator 4 nyomtató használatának bemutatása

Tartalom

  1. A nyomtató kicsomagolása

  2. Szál betöltése, tárgyasztal szintezése

  3. A szoftverek telepítése

  4. Próbanyomtatás

  5. Hasznos funkciók a menüben

  6. Hibaelhárítás

1. A nyomtató kicsomagolása

Miután a nyomtatót tartalmazó csomagot megkaptuk, óvatosan bontsuk ki és helyezzük üzembe a képeken látható módon. Ügyeljünk arra, hogy az egyes lépéseket óvatosan és pontosan hajtsuk végre, különben kárt tehetünk a nyomtatóban.

1. Vágjuk el a csomagoláson található ragasztószalagokat (ha van). 2. Nyissuk ki a dobozt 3. Távolítsuk el először az oldalsó távtartó kartonokat 4. Majd a doboz tetején lévőket is
5. Nyissuk ki a belső dobozt 6. Óvatosan, a nyomtató két végét megfogva, emeljük ki a nyomtatót és helyezzük biztos helyre / asztalra 7. A szál tekercs tartó műanyag rudat vagy rudakat (dupla extrúderes nyomtató esetén), a nyomtató hátára kell rögzíteni 8. Rögzítsük a rudat a műanyag anya segítségével. Ismételjük meg a lépést a másik rúddal, ha dupla extrúderes a nyomtatónk
9. A képen látható helyre fűzzük be a műanyag vékony csövet. Ismételjük meg a lépést a másik csővel, ha dupla extrúderes a nyomtatónk 10. Helyezzük a szál tekercset a szál tartó rúdra. Majd fűzzük a csőbe a szál végét 11. Miután kibújt a cső másik végén a szál, helyezzük a szál végét az extrúder fej bementi nyílásába (részletesebben a szák betöltése fejezetben) 12. Dugjuk a tápkábelt a nyomtató hátuljába

A kicsomagolás és az összeszerelés végére az alábbi tartozékokkal kell rendelkeznünk:

  • A nyomtató
  • USB kábel
  • Tápkábel
  • 1 vagy 2 szál tartó műanyag (felszerelésre került a fenti lépésekben)
  • Extrúder (előzetesen felszerelésre került, szállítást megelőzően)
  • Imbuszkulcs készlet
  • Csavarkészlet
  • Fúvókatisztító
  • Garancia jegy
  • Memóriakártya
  • Ragasztószalag PLA nyomtatáshoz

Ha a fentiek közül hiányzik valamelyik, kérjük, jelezze nekünk.

2. Szál betöltése, tárgyasztal szintezése

Figyelem!
A nyomtatóban mozgó illetve magas hőmérsékletre felfűtött alkatrészek vannak, amelyek sérülést okozhatnak! Soha ne nyúljunk a nyomtató belsejébe, ha az mozgásban van vagy az extrúder fel van fűtve!

Ha elvégeztük a nyomtató üzembe helyezése fejezetben található lépéseket, a következő a nyomtató szál betöltése lesz.

Ha még nem tettük volna, csatlakoztassuk a tápkábelt a nyomtatóba és a konnektorba. Az USB kábelt ekkor még ne csatlakoztassuk!

Ezután nyomjuk meg a bekapcsoló gombot (hátul, a tápcsatlakozó mellett).

A bekapcsolás után a menüt látjuk. Használjuk a fel és le nyilakat a navigálásra, a kék középső gombot a kiválasztáshoz. Ha már a gombokról van szó, akkor ezeket érdemes tudni: a nyilakkal navigálhatunk. A vissza (bal nyíl) gombbal egy menüponttal vissza mehetünk vagy leállíthatunk folyamatokat. Lehet, hogy a felső címsorban azt látjuk, hogy Wanhao Duplicator, vagy Duplicator 4, ennek nincs jelentősége.

A szál betöltése

Elsőként távolítsuk el a szál csövet az extrúder bemenetétől. Utána a húzzuk a csövön keresztül át a szálat úgy, hogy a cső végén lássuk a szál végét.

Majd menjünk a Utilities -> Filament Loading menübe. Itt válasszuk a Load Right vagy Load Left menüpontot annak megfelelően, hogy a jobb vagy bal oldali fejbe szeretnénk befűzni a szálat. Az utasítás alapján várjuk meg, amíg felmelegedik az extrúder, a szál behúzásához. Ez pár perc lehet.

Ha az extrúder felmelegedett, utasítást kapunk, hogy fűzzük a szálat a fenti nyílásba. Nyomjuk óvatosan a szálat a képen látható lyukba, amíg a léptető motor be nem húzza. Ha karos az extrúder, akkor nyomjuk le az adott oldalon található kart a befűzésénél. Fontos: a szál végét vágjuk "hegyesre", azaz ne legyen tompa egyszerű vágás, hanem vágjuk a végét átlósan. Egy rövid idő után látni fogjuk a fúvóka végén, ahogy megjelenik az extrúdált műanyag szál. Ne lepődjünk meg, ha nem azt a színt látjuk, amit használunk. A gyárban a teszteléskor más színt használhattak, ennek a maradványait látjuk. Várjunk egy kicsit, amíg átfolyik az anyag, majd nyomjuk meg a középső gombot. Ha dupla extrúderes a nyomtatónk, akkor a lépést meg kell ismételnünk a másik extrúderre is.

Utána csatlakoztassuk a fekete szálvezető csövet is.

 

A nyomtató terület (platform) szintezése - opcionális!

Érdemes tudni, hogy a nyomtatási terület egyenletessége a nyomtatási minőség szempontjából kiemelkedő fontosságú!

A szintezést előzetesen egyszer elvégeztük, csak akkor hajtsuk végre ezeket a lépéseket, ha nem megfelelő a szintezés.

A nyomtató szintezése lehetőséget a főmenü Utilities -> Level build plate menüpontjából érjük el. Ha ezt kiválasztjuk és a középső OK gombot megnyomjuk, akkor a nyomtató fej a nyomtatási terület közepére pozicionálódik. Ennél a lépésnél mozgassuk a fejet kézzel egyenként a 4 felfogató csavar közelébe, majd az egyes helyeken egy papírlapot dugjunk a fúvóka és a tárgyasztal közé. Ha szorul (de nem túlságosan), akkor jó. Az adott csavar alatt található egy állító csavar a tárgyasztal alján (lásd a képen). Ezekkel tudjuk feljebb vagy lejjebb emelni az adott sarkot. Végezzük el a lépéseket mind a négy saroknál (mérjük ki a távolságot úgy, hogy a papírlap valamennyire - lehetőleg egyforma módon - szoruljon). Végül középen is végezzük el a lépést. A OK gomb megnyomásával kiléphetünk a menüből.

Ne a nyomtató terület legszélén próbálkozzunk ezzel, mivel a fémlapnak lehet egy nagyon minimális lefelé ívelő görbülete. Tehát inkább a belső 4 rögzítési pont közelében mérjük ki a távolságot a fent leírt módon.

Fontos, hogy a fúvóka megfelelő magasságban legyen, ellenkező esetben az első réteg vagy nem fog tapadni, vagy pedig ha túl közel van a fúvóka, a tapadást segítő kapton fólia elszakadhat. A Utilities->Level Build Plate menüből érhetjük el a varázslót.

A fúvókák szintjének szintezése (opcionális, csak akkor, ha szükséges!)

A dupla extrúderes nyomtatóknál fontos, hogy a két fúvóka magassága pontosan egy szintben legyen, különben az egyik vagy a másik éppen nem nyomtatáshoz használt fúvóka "beleszánthat" a tárgyba, ami adott esetben el is mozdíthatja a nyomtatott tárgyat vagy hibákat okoz a felületén. Mielőtt belevágunk ebbe a szintezésben, előtte bizonyosodjunk meg afelől, hogy a hibát nem a tárgyasztal hibás szintezése okozza-e. Esetleg nem az-e a probléma, hogy a nem használt fúvóka végén egy megszilárdult műanyag darabka okozza-e a galibát.

A fúvóka szintezése egy iteratív folyamat: lehet, hogy elsőre nem sikerül jól beállítani, de próbálkozzunk többször, és egy idő után biztosan sikerülni fog. A folyamat a következő:

  1. Indítsuk el a tárgyasztal szintezése menüpontot (Utilities -> Level Build Plate menüpont)
  2. Figyeljük meg, hogy az egyik vagy a másik fúvóka magasabban van-e. Jellemzően a bal oldali fúvóka szokott magasabban lenni, mint a jobb oldali, ezért az is láthatjuk akár, hogy a bal oldali fúvóka "kinyomja", eltolja magától a tárgyasztalt, míg a másik fúvóka és a tárgyasztal között hézag van (első kép)
  3. A második képen látható csavar közül lazítsuk fel azon az oldalon a csavart a nyomtatóhoz kapott imbuszkulccsal, amelyik magasabban van, mint a másik. Nem szükséges teljesen kicsavarni, csak egy kicsit lazítsuk meg (hogy utána kézzel meg lehessen emelni egy kicsit azon az oldalon az alumínium blokkot)
  4. Papírból hajtogassunk egy kis alátámasztó darabkát, amivel meg tudjuk emelni az adott oldalt és helyezzük az alumínium blokk alá (lásd a harmadik képen)
  5. Húzzuk meg a csavart - ha nagyon fellazítottuk a csavart a 3. lépésben, akkor lehet, hogy a papírdarab a csavar alá csúszott és nem tudjuk meghúzni, ilyenkor húzzuk egy kicsit kijjebb a papírlapot
  6. Ha kitámasztottuk az adott oldalt a leírt módon, akkor nézzük meg szemre, hogy egy szinten vannak-e a fúvókák. Ha nem asd
  7. Valószínű, hogy a fúvóka szintezést követően a tárgyasztal szintezést is el kell végeznünk újra, mivel az alacsonyabban lévő fúvóka "eltartotta" magától a tárgyasztalt, ezért nem tudtuk tökéletesen szintbe hozni
  8. Ha úgy gondoljuk, hogy megfelelően szinteztük a fúvókát, akkor végezzük el a 4. fejezet 2. próbanyomtatását (nagy alapterületű nyomtatási próba), mert ebből elég jól kiderül, hogy az éppen nem használt fúvóka nem okoz-e problémát a másikkal való nyomtatás közben

Ha nagyon nem sikerül bekalibrálnunk a fúvóka szintezést, és jellemzően csak egy fejjel nyomtatunk, akkor ideiglenesen megpróbálhatjuk a bal oldali fejet jóval magasabbra helyezni (mondjuk egy kb. 1mm-es pöcökkel), mert így biztosan nem fog problémát okozni a nem használt fúvóka.


3. A szoftverek telepítése

A tápkábelt dugjuk egy konnektorba ill. a másik felét a nyomtatón található tápegységbe. Az USB kábel csatlakoztassuk a számítógéphez ill. a nyomtató  oldalán található USB csatlakozóhoz.

A nyomtatóhoz kapott memóriakártyán megtaláljuk a Makerware nevű szofvert, aminek telepítésével a nyomtató meghajtó programját is telepíti. A Makerware használatát egy külön leírásban mutatjuk be: A Makerware használata. Innen is letölthetjük: http://www.makerbot.com/makerware/

A nyomtató beállítása ReplicatorG környezetben (opcionális)

Legtöbb esetben a Makerware elegendő és jó eredményt ad, de a ReplicatorG programmal tudunk bizonyos alapvető paramétereket megváltoztatni, ha szükséges. A ReplicatorG program és a Skeinforge használata

A program indítása előtt érdemes áram alá helyezni a nyomtatót (a tápegységen lévő kapcsolót bekapcsolni), illetve ha még nem tettük volna meg, csatlakoztatni az USB kábel a nyomtatóhoz ill. a számítógéphez.

Utána indítsuk el a ReplicatorG programot, ahova a letöltöttük a korábban hivakozott leírásban lévő Sailfish típusú ReplicatorG programot.

Első lépés a nyomtató típusának kiválasztása. Ezt a Machine -> Machine Type menüből tehetjük meg. Alapból ez a The Replicator Sailfish (Dual, ha dupla extrúderes a nyomtató) nyomtató lesz. Utána próbálgatással (vagy a Windows-os Eszközkezelőben kikeresve) válasszuk azt a soros portot, amelyet a készülékünk használ. Ezt a Connection (Serial Port) menüből tehetjük meg. Adott esetben ez különböző indítások alkalmával akár változhat is. Ha a ReplicatorG indítása után csatlakoztattuk / kapcsoltuk be a nyomtatót, akkor válasszuk a Rescan serial ports lehetőséget.

Mindezután a felső eszközsorban, a jobb felső sarokban kattintsunk a "Connect" gombra (hátulról az utolsó előtti gomb). Ha minden jól ment, a felső státuszsor kizöldül is megjelenik a nyomtatónk, illetve a jobb oldalon az aktuális hőmérséklet értékek.

Az alsó konzolban átmenetileg akár piros hibaüzeneteket is kaphatunk. Ezekkel, ha a nyomtató amúgy a Connect gomb megnyomása után nem sokkal csatlakozik és a fenti státusz sáv kizöldül, nem kell foglalkozni.

(Részletes használati leírás: A ReplicatorG program és a Skeinforge használata)

4. Próbanyomtatás

Első próba: torony

Elsőként nyomtassunk ki egy tornyot, aminek előre legenerált X3G formátumú, közvetlenül nyomtatóról, számítógép nélkül is nyomtatható változata rajta a van a memóriakártyán.

A nyomtatás előtt fűzzünk be ABS szálat mondjuk a jobb oldali extrúderbe, ha eddig még nem tettük volna meg az előző lépeseknél. Ha csak PLA anyaggal rendelkezünk, akkor sajnos előtte a számítógépen tudunk csak PLA-val használható próbát generálni, mivel a memóriakártyán lévő torony modell ABS-hez lett generálva (a hőmérséklet és más paraméterek miatt nem lehetséges ABS-hez készült fájlt PLA szállal nyomtatni, ne is próbáljuk meg, mert nem lesz szép az eredmény).

A nyomtatáshoz a főmenüben válasszuk a Print from SD menüpontot, menjünk be a Calibration mappába, itt pedig válasszuk a RoundTower_Right.x3g fájlt. Nyomjuk meg a középső gombot és elindul a nyomtatás. A tárgyasztal 100-105 fokra és az extrúder 230 fokra való felfűtése eltarthat pár percig, addig nem indul el a nyomtatás.

Ha elkezdődött a nyomtatás, akkor figyeljük az első rétegeket. Amennyiben nagyon felkunkorodna valamelyik oldal, vagy rosszabb esetben az egész nyomtatott tárgy elmozdulna nyomtatás közben, akkor az LCD menün nyomjuk meg a vissza (bal oldalra mutató nyilacska) gombot, itt válasszuk a Cancel print menüpontot és utána a Yes lehetőséget. Ezzel leállíthatjuk a nyomtatást. Ha ez szükséges volt, akkor el kell újra végeznünk a tárgyasztal szintezését (lásd 2. fejezet), de előtte óvatosan kézzel vagy egy csőrös fogóval távolítsuk el a tárgyat, ha még tapadna. Vigyázzunk, mert egyrészt forró a tárgyasztal és a fej is, másrészt az ujjlenyomatok ronthatják a tapadást.

Ha szépen nyomtatódik a torony, akkor magára is hagyhatjuk (kb. 40 perc lesz a nyomtatás) amíg elkészül. Ha elkészült, akkor nézzük meg, hogy szép lett-e a felülete, és sík-e az alja. Ha valami nem stimmel, akkor ugorjunk a hibaelhárítás fejezetre. Ha megfelelőnek találjuk a tornyot, ugorjunk a második próbára.

Második próba: nagyobb alapterületű tárgy (dupla extrúderes fúvóka magasság teszt)

Ebben a tesztben ki fogjuk próbálni, hogy egy nagyobb alapterületű tárgyat is jól nyomtat-e a nyomtató (megfelelő-e a tapadás, nem pöndörödik-e fel, stb.) illetve ha kétfejes a nyomtatónk, akkor ezzel az is kiderül, hogy a fúvókák jól vannak-e szintezve, és nincs-e egy kicsit lejjebb az egyik, mint a másik.

Ehhez a próbához megint ABS szálra lesz szükségünk, ha kétfejes a nyomtatónk, akkor fűzzünk mindkét extrúderbe szálat a korábban ismertetett módon.

Utána az válaszuk az LCD főmenüben a Print from SD menüpontot, menjünk be a Calibration mappába, itt pedig válasszuk a 40mmArea_Right.x3g fájlt (először a _Right végűt, azaz jobb oldali fejjel nyomtatandót, majd másodikként a Left végűt, azaz bal oldali fejjel nyomtatandót, ha kétfejes a nyomtatónk).

A cél, hogy körülbelül egy hasonló eredményt kapjunk mindkét fejjel való nyomtatás esetén:

A nyomtatott lapos négyszög egyik sarka se pöndörödjön fel illetve a felületén ne látszódjon a másik fúvóka "bevájása" vagy adott esetben az oldalak mentén az, hogy a fúvóka felgyűri a nyomtatott tárgyat. Ha ezek előfordulnak, akkor először kíséreljük meg újra a tárgyasztal szintezését (2. fejezet), de valószínűleg a bal oldali fúvókát kell újraszintezni (lásd szintén a 2. fejezetben).

Harmadik próba: kétszínű nyomtatás

Ha kétfejes a nyomtatónk, akkor opcionálisan elvégezhetjük ezt a tesztet is, amivel megnézzük, hogy a kétszínű nyomtatással is minden rendben van-e. Fűzzünk ABS-t mindkét nyomtató fejbe (akár lehet ugyanolyan színű is, de jobban fog látszani az eredmény, ha különböző színeket használunk). Majd pedig a Print from SD -> Calibration könyvtár -> DualCone.x3g fájl nyomtatását indítsuk el. Ez egy bóját fog nyomtatni. Nem kell megijedni attól sem, hogy a tárgy két oldalán egy úgynevezett törlő falat (wiper wall) nyomtat a nyomtató, ami csökkenti az éppen nem használt fej "csöpögéséből" adódó hibákat (miszerint hogy belekerül a másik színrétegekbe is). Kb. így néz ki ez a test a Makerware előnézet funkciójában:

Itt arra kell majd figyelnünk, hogy a színváltáskor az új színnel nyomtatott rétegek jól illeszkednek az előző szín által letett rétegre, tehát ebben az esetben az átmenet a bója oldala mentén egyenletes, és nincs valamelyik irányba egy kicsit eltolódva az egyik szín. Ha mégis, akkor a dupla fúvókát kell kalibrálni. Az instrukciókat ehhez lásd a A ReplicatorG program és a Skeinforge használata leírásban

Negyedik próba: nyomtatás a Makerware használatával

Végül ha az előző 3 próbát sikeresen elvégeztük, akkor elérkeztünk arra a pontra, amikor már saját magunk fogjuk elvégezni a nyomtatás teljes folyamatát. Ehhez a Makerware programot használjuk. A részletes kezelési útmutatót és a nyomtatás leírását itt találjuk: A Makerware használata

5. Hasznos funkciók a menüben

Nyomtatás SD kártyáról

Ez a már korábban ismertetett menüpont, amivel az SD kártyára kimentett fájlt lehet nyomtatni számítógép használata nélkül. Alapvetően hosszabb nyomtatásoknál, vagy nagyon aprólékos és sok részlettel bíró tárgyaknál, ahol sok mozgatási utasításra van szükség a nyomtatához, javasolt ez a megoldás, mivel az USB kapcsolat nem minden esetben megbízható, ami a nyomtatás megszakadását eredményezheti (és az addigra félig elkészült test kidobását). Ha a fájlt kiválasztva vagy akár még a menübe belépésnél (vagy nyomtatás közben) hibaüzenetet kapunk, hogy nem tud olvasni a gép az SD kártyáról vagy olvasási hiba lépett fel, akkor javasolt az SD kártya panelbe vezető két szalagkábelt megigazítani, megerősíteni a csatlakozást, hátha csak kilazult.

Hasznos tipp, hogy a fájlnévben tüntessük fel a használt extrúder (bal vagy jobb) illetve a használt anyag típust (PLA v. ABS) is, különben lehetnek meglepetések, hogy elindítjuk a nyomtatást, aztán nem azzal a fejjel kezdene nyomtatni, amivel szeretnénk.

A memóriakártyáról való nyomtatás szintén lehetővé teszi, hogy egy tárgyat egyszerűbben nyomtassunk ki többször, a nyomtató még fel is ajánlja a nyomtatás végén, hogy nyomtassa ki újra a tárgyat.

Preheat / Preheat settings

A főmenüben található Preheat funkció hasznos lehet olyan esetben, ha a nyomtatót bekapcsoljuk, de még nem tudjuk rögtön elindítani a nyomtatást, mert mondjuk még a Makerware-ben át kell alakítanunk az STL fájlt vagy egyéb előkészület szükséges valamihez. Ekkor a Preheat funkcióval legalább a felfűtési időt megspórolhatjuk. Így pedig a nyomtatás elindításakor rögtön indul is a nyomtatás. Főleg ABS esetén (ahol a tárgyasztalt 105-110 fokra javasolt felfűteni) tudunk ezzel időt spórolni, mert a tárgyasztal felfűtése hosszú percekig is eltarthat.

A főmenüben elérhető Preheat menüpont alatt csak azt tudjuk beállítani, hogy mely fejet fűtse fel a nyomtató (Right vagy Left Tool, ON-ra vagy OFF-ra állítva) illetve hogy fűtse-e a tárgyasztalt (Platform). Természetesen csak azt a fejet fűtsük fel, amit használni fogunk, mert különben tovább tart a folyamat, ráadásul a nem használ fejből "csöpögni" fog a műanyag, ami elronthatja az éppen nyomtatott tárgyat. Azt, hogy az egyes fejeket illetve a tárgyasztalt milyen hőmérsékletre fűtse fel a nyomtató a Start Preheating menüpont választását követően, a főmenüben található Utilities menüpont --> Preheat Settings alatt tudjuk beállítani:

  • Ha ABS-szel nyomtatunk, akkor az extrúdereket 235 fokra állítsuk, a tárgyasztalt (platform) 105 fokra
  • Ha PLA-val, akkor az extrúdert 210 fokra, a tárgyasztalt 60 fokra

Ha sokat váltogatjuk a típusokat (ABS-PLA), akkor érdemes lehet egy köztes értéket kiválasztani, de tudni kell, hogy a tárgyasztal visszahűlése is (PLA-hoz használatos hőmérsékletre) is eltarthat egy darabig.

A Preheat amúgy nem kötelező, ha gondoljuk, meg is várhatjuk a nyomtatás elején, hogy felfűtsön a nyomtató. Mindenesetre arra is használható, hogy ha egymás után nyomtatnunk, amíg elindítjuk a további tárgyakat, addig se hűljön le a nyomtató fej és tárgyasztal.

Level Build Plate

A Utilities menüben találjuk ezt az almenüpontot, a korábban ismertetett módon tudjuk ezzel a tárgyasztalt szintezni.

Filament Loading

A Utilities menüben találjuk ezt az almenüpontot, a korábban ismertetett módon tudjuk ezzel a szálat befűzni illetve kifűzni egy adott fejből.

6. Hibaelhárítás

Kihagyott részek a nyomtatott tárgyban / megszűnő műanyag extrúdálás

Számos oka lehet annak, hogy nem egyenletesen vagy kihagyásokkal nyomtat az egyik extrúder. Erről részletesen az alábbi blog bejegyzésünkben írtunk, javasoljuk ennek elolvasását ilyen esetekre: http://3dnyomtatas.blog.hu/2014/01/22/napi_tipp_air_printing

A szálat nem lehet befűzni / cserélni

Ha túl hirtelen, kézzel távolítjuk el a szálat, vagy nem volt eléggé felfűtve az adott fej a szálcsere közben, akkor előfordulhat, hogy "beszakad", "beletörik" a szál az extrúder olyan részébe, ami miatt már nem tudjuk befűzni a következő szálat. Ez előfordulhat, de szerencsére emiatt nem kell szervizelni a nyomtatót. Legközelebb viszont figyeljünk rá, hogy fűtsük fel a fejet a szálcserénél illetve használjuk a Filament loading -> Unload menüpontot. A hiba elhárításához szét kell szednünk az adott fejrészt, aminek részletes, képekkel illusztrált leírását itt találjuk: http://cdn.shopify.com/s/files/1/0242/9295/files/wanhao_extruder.pdf?1080

Figyelem! A fejszétszedés közben nagyon ügyeljünk arra, hogy ne nyúljunk az éppen forgó ventilátorba (ugyanis ezt a műveletet felfűtött extrúderrel kell elvégezni), illetve hogy ne érjünk a forró fúvókához. Arra is figyeljünk, hogy véletlenül az imbuszkulccsal vagy az éppen valahol lógó műanyag szál se érjen hozzá a forgó ventilátorhoz, mert az könnyen eltörhet, és utána jobban fog rezonálni a ventilátor, ami kihatással lehet a nyomtatási minőségre (természetesen a ventilátor cserélhető alkatrész).

Összeakadt szál a spulninál

Ha gyakran cserélgetjük a szálat, akkor előfordulhat, hogy felfut, fellazul egy pár tekerésnyi szál a spulnin, ami nyomtatás közben, a feszülést követően összeakad, beragad, aminek az lesz a következménye, hogy ha nem vesszük észre időben, hogy nem fog nyomtatni a nyomtató, vagy kihagyott részek lesznek a tárgyon. Illetve az is előfordulhat, hogy a spulni tartó rúd mögé ugrik a szál, és ott szorul meg feszítés közben. Javasoljuk, hogy szálcserénél ne hagyjuk, hogy a szál felfusson, hanem rögzítsük feszesen az éppen nem használt spulni esetén is a szál végét, pl. egy ragasztószalaggal vagy csipesszel a spulni oldalán.

Illetve egy másik javasolt trükk, hogy a szálat az ellenkező oldalú szálvezető csőbe fűzzük be, mert akkor kisebb a feszülés száltovábbításkor.

Vetemedés / felpöndörödés a nyomtatott tárgy széleinél

A vetemedés, felpöndörödés ABS-re jellemző "jellegzetesség", amiről (és megoldási javaslatokról) részletesen szintén az egyik blog bejegyzésünkben olvashatunk: http://3dnyomtatas.blog.hu/2014/01/05/napi_tipp_abs_vetemedes

"Megfolyt", nem megfelelő minőség PLA esetén

PLA-val való nyomtatás esetén szinte elengedhetetlen a megfelelő aktív hűtése az éppen nyomtatott rétegeknek, mivel a PLA-nak alacsonyabb az olvadáspontja és lassabban szilárdul meg, ezért a már kinyomtatott réteg még nem biztos, hogy teljesen szilárd, amit a fölötte lévő réteg nyomtatása esetén "szétkenhet". A következő blog bejegyzést javasoljuk elolvasni a témáról: http://3dnyomtatas.blog.hu/2014/01/04/napi_tipp_targyhuto_ventillator_pla_nyomtatashoz

Nem megfelelő tapadás / elmozduló tárgy

Ha a tárgy elmozdul nyomtatás közben vagy nem megfelelő a tapadás, annak első sorban valószínűleg a tárgyasztal szintezés az oka. Lásd a vetemedésről szóló hibaelhárítási tipp fentebb. Jó tudni viszont azt is, hogy ha egy adott szintezés működik ReplicatorG esetén, a Makerware-ben készült fájlokkal még lehet, hogy nem fog működni, mivel a Makerware "szorosabb" közelséget igényel, kicsit mindig feljebb kezdi a nyomtatást néhány század mm-errel. Illetve az is lehet, hogy 0.3-0.2mm-el jól tudunk nyomtatni, de 0.1mm vagy kisebb rétegvastagsággal már nem, mert a nagyon vékony rétegvastagság még pontosabb szintezést igényel.

Nem lehet eltávolítani a tárgyat a tárgyasztalról

Valószínűleg túl közel van a fúvóka a tárgyasztalhoz (a szintezésnél beállítva) vagy pedig hajlakk esetén túl sok hajlakkot használtunk és túl jól tapad a tárgy. Illetve nagy alapterületű tárgyak esetén szintén nehézséget okozhat a tárgy eltávolítása. Alapvetően azt szoktuk javasolni, hogy várjuk meg, amíg kihűl a tárgyasztal és utána próbálkozzunk. Ha ezután sem sikerül, akkor óvatosan egy hobbikéssel próbáljuk a tárgy egyik széle alá nyúlni, de különösen kapton fóliás nyomtatás esetén ezzel könnyedén felsérthetjük a fóliát (amit persze lehet cserélni, de próbáljuk ezt elkerülni). Általában ha az egyik sarkánál fel tudjuk feszíteni a tárgyat, akkor már a többi helyen is jönni fog, de óvatosan bánjunk a kis apró részlettel bíró tárgyak esetén, nehogy eltörjük a nyomtatott tárgyat.

Nyomtatás megszakad menet közben

Ha USB kapcsolaton keresztül nyomtattunk, akkor javasoljuk az SD kártyáról való nyomtatást, mivel az sokkal megbízhatóbb (az USB kommunikációban zavar léphet fel). Ha SD kártyáról nyomtatottunk, és az LCD-n a memóriakártya olvasási hibára utaló üzenetet kaptunk, akkor először próbáljuk meg a memóriakártyát megformázni (előtte mentsük el a Calibration, TestModels és Software mappákat) és újra elmenteni a fájlt. Szokták javasolni azt is, hogy a Makerware-ből vagy a ReplicatorG-ből való exportálást ne közvetlenül a memóriakártyára tegyük (mert ilyenkor a Windows nem végez hibaellenőrzést), hanem valamelyik merevlemezre és onnan másoljuk a memóriakártyára. Nekünk ez utóbbival még nem volt bajunk, de több helyen írnak erről a tippről. Ha ez sem megy, akkor próbáljunk egy másik memóriakártyát használni. Illetve adott esetben az SD kártya modulhoz érkező két szalagkábel is elmozdulhat, ezeket próbáljuk meg óvatosan de határozottan visszadugni a helyére, hogy rendesen csatlakozzak. Illetve próbálkozhatunk az SD kártya foglalat tisztításával (mondjuk egy sűrített levegős fújással), hátha szennyeződött porral.

Nyomtatás közben vagy az elején nagyon hangos kerregő hang, hibás nyomtatás

Ez a hibajelenség nagyon ritkán fordulhat elő, akkor, ha a hosszú igénybevételt követően (vagy folyamatos túl gyors nyomtatási sebesség esetén) megtörik az X tengely léptetőmotorjának a kábele. Ha ez fordul elő, akkor cserélni kell ezt a kábelt és megoldódik a probléma. Illetve lehet, hogy a végállás kapcsoló kábele tört meg, ezt is cserélni kell, ha a nyomatás elején nem tud a nyomtató az alappozícióban megállni (nem érzékeli a végét).

Nyomtatás közben a másik, nem használt fúvóka / fej beleszánt a nyomtatott tárgyba (dupla extrúder esetén)

A tárgyasztalt először szintezzük újra, de valószínűleg a bal fúvóka szintjét kell újra beállítani (lásd 2. fejezet).

Kétszínű nyomtatásnál nem megfelelő eltolódás

Lásd a A ReplicatorG program és a Skeinforge használata leírásban

 

Elindítottuk blog oldalunkat, ahol hasznos és érdekes leírásokat osztunk meg a nyomtatóról és a nyomtatási tippekről. Érdemes elolvasni az elejétől az összes bejegyzést!