A ReplicatorG program és a Skeinforge használata
1. A ReplicatorG és a Skeinforge
2. A háromdimenziós nyomtatás folyamata
3. Telepítés és konfigurálás
4. A nyomtató vezérlése: Control Panel
5. A nyomtató paraméterei: Onboard Preferences
6. A ReplicatorG modell kezelési lehetőségei
7. Nyomtatás
8. A Print-O-Matic használata
9. Alap profilok a Come3D és a Duplicator 4 nyomtatókhoz
10. Haladó Skeinforge beállítások
11. A GCODE szerkesztése kézzel, kezdő és záró GCODE beállítások, GCODE elemzése
12. Dual extrusion - kétszínű, két extrúderes nyomtatás (Duplicator 4)
13. Biztonsági másolat készítése a beállításokról
14. Hibaelhárítás
15. Modell ajánló
16. Kalibrációs modellek
1. A ReplicatorG és a Skeinforge
A ReplicatorG egy nyílt forráskódú, széles körben használható (CNC gépekhez, 3D nyomtatókhoz, stb.) szoftverkörnyezet, amely támogatja a Makerbot által gyártott és más 3D nyomtatók használatát is. Mivel a Come3D és a Wanhao gyártó termékei is a Makerbot nyomtatóinak design-jára, felépítésére és hardverére épülnek, ezért bármilyen ezen nyomtatókat ismerő szoftverrel is kompatibilisek. A ReplicatorG kezelése viszonylag egyszerű, az alapvető konfigurációs lépések elvégzése után gyakorlatilag bármilyen modellt néhány kattintással el tudunk indítani.
A Skeinforge az egyik legismertebb és legszélesebb körben használt ún. slicing (~réteg szeletelő) engine, ami arra használatos, hogy a három dimenziós modell fájlunkat (tipikusan STL fájlt) felbontsa a nyomtató által használt utasításokra. Ez a folyamat leegyszerűsítve abból áll, hogy a nyomtatandó tárgyat a program felbontja nagyon vékony (jellemzően 0.05-0.4mm-es) szeletekre és ezeket lefordítja a nyomtató extrúder fejének illetve tárgyasztalának három dimenzióban (X, Y és Z tengely mentén) való mozgására illetve az extrúder fúvóka műanyag sajtolási utasításaira. Egy egyszerűsített ábra:
Az általunk forgalmazott nyomtatókat támogatja tehát mind a ReplicatorG, mint a Skeinforge slicing szoftver. A Skeinforge telepítésre kerül a ReplicatorG programmal, így ezt már külön nem kell telepítenünk. A ReplicatorG támogat más slicing engine-eket is. Egészen pontosan a legtöbb slicing engine (KISSlicer, Slic3r, stb.) nyomtató illetve nyomtató kezelő szoftver független, tehát ezeket lehet használni, legfeljebb a nyomtató vezérlő szoftver (ez esetben a ReplicatorG) és a slicing (szeletelő) szoftver integrációja nem a legjobb, így több manuális lépésből áll egy három dimenziós model (STL) nyomtatóra küldése. Ebben a leírásban mi a Skeinforge használatát mutatjuk be a ReplicatorG szoftverkörnyezetben.
Nagyon fontos, hogy az első alkalommal minden lépést végezzük el, és a lépések (fejezetek) sorrendjét is tartsuk be! Ha valahol elakadnánk, akkor ne habozzon írni nekünk vagy felvenni velünk a kapcsolatot!
2. A háromdimenziós nyomtatás folyamata
A 3D nyomtatás munkamenete a következő lépésekből áll:
- A nyomtatandó tárgy számítógépes modellének elkészítése vagy beszerzése (bizonyos esetben egy forrás fájlformátumról STL fájl formátumra való konvertálása)
- Az STL fájl megnyitása a nyomtatóvezérlő programban
- A szeletelési (slicing) lépés elindítása a nyomtatóvezérlőben, beállítva bizonyos paramétereket (pl. kitöltöttség (infill), rétegmagasság (layer height), hőmérséklet, stb. - lásd később)
- Miután a szeletelés elkészült, a nyomtatás közvetlen elindítása USB kapcsolaton keresztül vagy SD kártyáról
Amennyiben külső (nem ReplicatorG-be integrált) slicing engine-t (pl. Slic3r vagy KISSslicer) használunk, úgy a folyamat úgy módosul, hogy az STL fájlt közvetlenül a slicing programban kell megnyitni majd a kimenetét (egy gcode fájlt) kell a nyomtatóvezérlővel vagy más programmal x3g formátumra konvertálni, ha SD kártyáról akarunk nyomtatni, illetve a gcode fájlt közvetlenül a nyomtatóvezérlő programmal (ReplicatorG) is ki tudjuk nyomtatni USB kapcsolaton keresztül, bár ez nem minden esetben javasolt.
3. Telepítés és konfigurálás
Telepítés: ReplicatorG
Töltsük le a ReplicatorG programot a következő linkről: http://replicatorg.googlecode.com/files/ReplicatorG-0040-Installer.exe
(Egyéb operációs rendszerek esetén a http://replicat.org/download oldalról tudjuk elérni a többi telepítőt)
Letöltés után indítsuk el a ReplicatorG-0040-Installer.exe fájlt, és hagyjuk, hogy a telepítő a meghajtó programokat is telepítse.
Telepítés: Python és PyPy
Ha nincs Python interpreter telepítve a számítógépen, töltsük le a következő helyről: http://www.shoppe.hu/3dnyomtato/download/python-2.7.5.msi
Majd pedig telepítsük a python-2.7.5.msi telepítővel.
A slicing (szeletelés) lépés számítás intenzív feladat, ezért javasolt a PyPy python programok futtatását gyorsító kiegészítő használata. Ehhez töltsük le a következő ZIP fájlt: http://www.shoppe.hu/3dnyomtato/download/pypy-2.1-win32.zip
Utána tömörítsük ki a pypy-2.1-win32.zip fájlt egy tetszőleges könyvtárba, mondjuk a Program Files egy almappájába.
Telepítés: ReplicatorG Sailfish
A Come3D és a Wanhao nyomtatókra is egy fejlettebb, több funkcióval bíró, úgynevezett firmware nyomtató vezérlőt telepítettünk előre, ami jobb minőséget biztosít és gyorsabb nyomtatást teszt lehetővé, valamint számtalan kényelmi funkcióval bír, összehasonlítva a gyári firmware-rel. Ez a firmware az úgynevezett Sailfish firmware. Ehhez a firmware-hez a ReplicatorG egy speciális változatát kell használnunk, aminek Windows-os változata a következő helyről tölthető le:
http://www.thingiverse.com/download:215081
(További operációs rendszerhez a http://www.thingiverse.com/thing:32084/#files oldalon találunk verziót).
Miután letöltöttük a replicatorg-0040r22-windows.zip fájlt, tömörítsük ki valahova. Nagyon fontos, hogy a nyomtatáshoz és a nyomtató beállításához NE a korábban telepített ReplicatorG változatot használjuk (azt csak a meghajtó programok miatt kellett telepíteni), hanem a speciális Sailfish verziót, amit letöltöttük az előbbi linkről. Javasolt, hogy hozzunk létre parancsikont az előbb kitömörített könyvtárban található ReplicatorG.exe fájlra, és ezentúl csak ezt használjuk. A másik változat telepítési könyvtárát akár törölhetjük is.
A ReplicatorG konfigurálása
A nyomtató és a ReplicatorG alapbeállítása
Még ne csatlakoztassuk USB kapcsolaton keresztül a nyomtatót, egyelőre indítsuk el a ReplicatorG programot (a Sailfish változatot, amit ki kellett tömörítenünk a fenti lépésben). Első lépésként adjuk meg a frissítések elérési útját (URL-ét). Ehhez menjünk a File menü -> Preferences-be és itt adjuk meg az Advanced fülön a Firmware update URL szövegdobozba a következőt:
http://jettyfirmware.yolasite.com/resources/release/firmware.xml
Majd zárjuk be a Preferences ablakot.
A következő lépés a nyomtató típusának kiválasztása.
Ehhez menjünk a Machine -> Machine Type menübe, itt pedig a nyomtató típusának megfelelően válasszunk a következő három közül:
- Come3D C120 esetén: Thingomatic w/ HBP and Stepstruder MK7 (Sailfish)
- Wanhao Duplicator 4, dupla extrúderes esetén: The Replicator Dual (Sailfish)
- Wanhao Duplicator 4, szimpla extrúderes esetén: The Replicator Single (Sailfish)
Fontos, hogy minden esetben a Sailfish végű nyomtató típust válasszuk!
Egyéb beállítások
Ha a korábbi lépésben kitömörítettük a pypy python interpretert, akkor ha beállítjuk a ReplicatorG programban ennek elérési útját, úgy a legidőigényesebb, szeletelési (slicing) lépést akár 5x-ésre gyorsíthatjuk. Ehhez menjünk a File -> Preferences menübe és itt kattintsunk az Advanced fülön a Select PyPy interpreter gombra, majd pedig adjuk meg a megnyíló tallózó ablakban a pypy.exe helyét. Ha kész, zárjuk be a Preferences ablakot.
4. A nyomtató vezérlése: Control Panel
A ReplicatorG-ből vezérelhetjük a nyomtató mozgását illetve extrúderét, amivel egyrészt tesztelhetjük a nyomtatót, másrészt a kezdőpont beállítását segíthetjük vele valamint bizonyos nyomtatók esetén a szál cseréjét is ezzel az eszközzel végezhetjük el. Nyomtató típustól némiképpen függően, de hasonló ablakot látunk, ha rákattintunk a Control Panel gombra a ReplicatorG fenti eszköztárában van a Machine -> Control Panel menüpontra:
X/Y/Z irányú mozgatás
A fenti képen a Jog Mode legördülő menüből választhatjuk ki, hogy hány mm-t mozduljon egyszerre az adott tengely mentén a nyomtató. Javasolt itt nem túl nagy, mondjuk 5-10mm-es számot megadni. Ezután a bal felső sarokban található sematikus nyomtató ábrán található gombokkal le illetve fel, balra illetve jobbra, valamint előre és hátra mozgathatjuk a nyomtató fűthető tárgyasztalát illetve extrúder fejét.
Hőmérséklet beállítás
Lehetőségünk van a Control Panelen a fúvókák (vagy fúvóka, ha csak egy van) illetve a tárgyasztal hőmérsékletének beállítására. Ez leginkább akkor hasznos, ha a Control Panel segítségével kell befűznünk a szálat (lásd következő lépés).
Szál betöltése
Azoknál a nyomtatóknál, ahol nincs LCD kijelző (pl. a Come3D C120 nyomtató), a szálat csak a Control Panelen keresztül tudjuk cserélni. Ennek folyamata a következő:
- Állítsuk be a Stepstruder MK7 Target hőmérsékletet 230 C fokra (ABS esetén) illetve 200 C fokra (PLA esetén)
- Miután a Stepstruder MK7 Current szövegdobozban megjelent a kívánt hőmérséklet, az elvégezni kívánt lépéstől függően hajtsuk végre a következőt:
- Ha ki szeretnénk cserélni a már befűzött szálat, akkor az Extrude duration-nál válasszuk a 30sec-et és nyomjuk meg a Reverse gombot
- Ha be szeretnénk tölteni egy új szálat (ha már nincs az extrúderben szál betöltve), akkor is válasszuk a 30sec-et, de ezúttal a Forward gombot nyomjuk meg. Ha az extrúderből már a betöltött szál színű műanyag sajtolódik, akkor nyomjuk meg a Stop gombot. Ha még nem, és már megállt az extrúdáló léptető motor, akkor indítsuk el újra a Forward gombbal a folyamatot
5. A nyomtató paraméterei: Onboard Preferences
Bizonyos paramétereket a nyomtató memóriájába (EEPROM-jába) lehet elmenteni, ezeket akkor is megjegyzi a nyomtató, ha újratelepítjük a számítógépen a programokat. Ez azért hasznos, mert ha átvisszük pl. a nyomtatót egy másik számítógéphez, nem kell újrakalibrálni a szintezést és egyéb beállításokat. Ezeket a beállításokat a ReplicatorG program Machine -> Onboard Preferences menüpontjában érjük el, ha a nyomtató csatlakoztatva van USB kapcsolaton keresztül.
Figyelem! Ezeket a beállításokat nagyon óvatosan állítsuk át, mivel egy rossz beállítás következtében kárt tehetünk a nyomtató alkatrészeiben, ha pl. a középpont offseteket rosszul állítjuk be. Ezért nagyon körültekintően változtassunk ezeket a paramétereken, és inkább a "hagyományos" kalibrációs lépéseken keresztül konfiguráljuk a nyomtatót.
A következőkben a két legfontosabb paraméter csoportot mutatjuk be.
Offset-ek
A Control Panel Motherboard fülén állíthatjuk be az X/Y/Z home offset-eket. Ezeket a szintezési és kalibrációs lépésen keresztül javasolt állítani, mivel ezek határozzák meg a nyomtatás kezdőpontjának origóját. A Duplicator 4 nyomtató esetén az X és Y toolhead offset-eket viszont kézzel is lehet állítani, de a két extrúder kalibrálását egy másik fejezetben írjuk le részletesen.
Az X és Y, Z home offseteknek a következő értékekhez közeli értéknek kell lennie:
- Come3D nyomtató esetén: X: -55,8 Y: -66,8 Z: 116,2
- Duplicator 4 nyomtató esetén: X: 147,3 Y: 73,4 Z:0
Ha nagyon eltér ezektől az általunk látott érték, akkor a nyomtató nem fog tudni jól pozicionálni, ami akár azt is eredményezheti, hogy túlfut a maximális értéken a nyomtató feje mozgás közben, és kellemetlen, kattogó, szoruló hangot hallunk. Ez esetben kiindulásként állítsuk be a nyomtató típusának megfelelő fenti értékeket kiindulási értékként és nyomjuk meg a Commit Changes gombot a mentéshez. Majd végezzük el újra a nyomtató kalibrálást / szintezést.
Deprime
Ez a funkció a Control Panel-nek az Acceleration (Misc) fülén található. A Deprime a műanyag sajtolás nélküli fejmozgások illetve más esetekben előforduló szálhúzást (hajszálvékony műanyag szálak a nyomtatott tárgyon) csökkenti. Az alapértelmezés szerinti értéke 8 mindkét nyomtató típus esetén, amit a Right extruder deprime (steps) illetve Left extruder deprime (steps) beállítás megváltoztatásával lehet állítani. Az alapbeállítást nem javasolt megváltoztatni, ha csak nem amiatt, ha egy leírás alapján a Skeinforge ilyen lehetőségét szeretnénk használni.
A Deprime funkciónak megfelelő szoftveres lehetőség a Skeinforge szeletelő programban is van (lásd később a haladó Skeinforge beállítások fejezetet), de mi inkább a hardveres megoldást javasoljuk, és a Skeinforge ilyen beállításának kikapcsolását (lásd Alapbeállítások fejezet).
Itt is a beállítás megváltoztatása után a Commit Changes gombra kell kattintani.
Visszaállítás az alapértelmezés szerinti értékekre
Ha nagyon elrontanánk a beállításokat, lehetőség van visszaállítani az alapértelmezés szerinti beállításokat, de ilyen esetben újra el kell végezni a szintezési kalibrálást (lásd a nyomtató típusához tartozó külön leírást a Leírások menüpontban). A visszaállításhoz hozzuk be az Onboard Preferences ablakot és itt a bal alsó sarokban található Reset motherboard to factory settings gombbal. Ha ezt megnyomtuk, újra kell csatlakoztatni a nyomtatót a ReplicatorG-hez illetve újra el kell végezni minden kalibrációt.
6. A ReplicatorG modell kezelési lehetőségei
STL fájl betöltése
A File -> Open menüponttal tudunk STL fájlt betölteni. Az STL fájlt vagy mi készítettük (lásd cikkünk az elérhető 3D modellező programokról), vagy letöltjük valahonnan (pl. a thingiverse-ről). Bizonyos esetben az STL fájl betöltése sokáig is eltarthat.
Modell mozgatása / középre helyezése
Lehetőségünk van a betöltött fájlt pozicionálni. Ehhez először a jobb oldali sávban, alul található gombok közül kattintsunk a Move (mozgatás) gombra. Utána először a Center gombbal az X/Y tengely mentén középre helyezhetjük a tárgyat, ha valamelyik irányba el lenne csúszva a kék alapján. Utána a Put on Platfom gombbal a tárgy alját tudjuk egy síkba hozni a tárgyasztallal. Ez mindenképpen szükséges, mert magasabban van a tárgy, akkor nem a megfelelő helyen kezdődik a nyomtatás, ha lejjebb van, mint a tárgyasztal síkja, akkor a fúvóka felszántja a tárgyasztal felületét, ami kárt tehet mind a tárgyasztalban, mind a fúvókában. Amúgy szeletelés előtt a ReplicatorG fel is hívja a figyelmet arra, ha nem érintené a tárgy alja a síkot.
Ebben a nézetben lehetőségünk van a tárgyat mind a 3 tengely mentén elmozgatni valamelyik irányba, de a leggyakoribb, hogy a Center gombbal először középre helyezzük a tárgyat, majd a Put on platform gombbal a síkra helyezzük.
A bal egérgomb lenyomásával a 3D nézetben is tudjuk a tárgyat szabadon mozgatni.
Modell forgatása
Lehetőségünk van a modelleket forgatni is valamelyik tengely mentén. Erre akkor lehet szükség, ha a betöltött tárgy nem abban a szögben áll, ahogy szeretnénk. A tárgyakat mindig úgy nyomtassuk, hogy a sík fele alul legyen, és ha lehetőség van egy keskenyebb / vékonyabb tárgyat fektetve is nyomtatni, akkor forgassuk úgy a tárgyat nyomtatás előtt. A jobb alsó sarokban lévő gomboknál válasszuk a Rotate gombot, hogy a forgatási lehetőségeket lássuk. Itt tudjuk a tengelyek mentén elforgatni a tárgyat.
A bal egérgomb lenyomásával a 3D nézetben is tudjuk a tárgyat szabadon forgatni.
Forgatás után esetleg szükség lehet a tárgyat újra a tárgyasztal síkjába mozgatni (lásd a Modell mozgatása fejezetet).
Modell átméretezése
Sok esetben szükség van arra, hogy az STL fájlt nem az eredeti méretben nyomtassuk. Ezt teszi lehetővé a Scale gomb a jobb alsó sarokban. Itt megadhatunk egy értéket, pl. 0,5-öt, ami a példánál maradva felére csökkenti az éppen látható tárgy méretét. Tehát ez egy relatív szám, pl. ha beírjuk, hogy 0,5 és kétszer megnyomjuk a szám melletti Scale gombot, akkor az eredeti tárgy méretének 25%-ra csökken a méret. Ha elállítottunk valamit és még nem mentettük le az STL fájl módosításait (az átméretezés is annak számít), akkor ha újra betöltjük az eredeti fájlt, akkor ismét az eredeti méretben látjuk majd.
A bal egérgomb lenyomásával a 3D nézetben is tudjuk a tárgyat szabadon átméretezni.
7. Nyomtatás
Az első próbanyomtatást könnyedén elvégezhetjük anélkül, hogy a paraméterekkel tisztában lennénk. A paramétereket a következő fejezetben részletesen is megmagyarázzuk.
Első lépésként nyissuk meg a ReplicatorG-ben találtható egyszerű testet, a 20mm-es kalibrációs dobozt. Ehhez válasszuk a File menüben az Examples almenüpontot, itt pedig a 20mm Calibration Box fájlt. Ez megnyit egy egyszerű dobozt, amit most ki fogunk próbaképpen nyomtatni.
Nagyon fontos, hogy mielőtt elkezdenénk a nyomtatást, a szál be legyen fűzve a nyomtatóba! Ennek módját a nyomtatóhoz tartozó leírásban találja (weboldalunkon a Leírások menüpont alatt).
Miután a fent leírt módon megnyitottuk a 20mm Calibration Box modellt, kattintsunk a Generate Gcode gombra (a fenti ikonsorban a negyedik piktogram (g betűs)). Ekkor feljön egy Generate Gcode ablak, a jobb oldalon látható kinézettel. Itt első lépésként a Slicing Profile-ban válasszuk a nyomtatónknak megfeleő profilt, ami:
- Come3D C120 esetén Thing-O-Matic slicing defaults
- Wanhao Duplicator 4 esetén Replicator slicing defaults
Utána váltsunk alul a Defaults fülre (lásd jobb oldali kép) és nyomjuk meg megint csak a nyomtatónknak megfelelő gombot (Duplicator 4 --> Load Replicator Defaults, Come3D C120 --> Load Thing-o-matic Defaults). Utána kattintsunk az ablak alsó sarkában lévő Generate Gcode gombra.
Egy kis idő után a ReplicatorG a Skeinforge szeletelő engine segítségével felbontja az STL modell fájlt rétegekre és nyomtató utasításokra. Ezután már a nyomtatás következik, amit vagy közvetlenül a programból, USB kapcsolaton keresztül, vagy SD kártyáról tudunk végrehajtani.
Nyomtatás USB kapcsolaton keresztül
A Gcode generálás után nyomtathatunk közvetlenül USB kapcsolaton is keresztül, ha csatlakoztatva van a nyomtató a ReplicatorG programban. Ha megnyomjuk a felső ikonsoron az elsőt (Build), akkor a nyomtatás elkezdődik. A nyomtatás elején a nyomtató kezdőpozícióba helyezi az extrúdert és elkezdi felfűteni a tárgyasztalt és az extrúder fúvókát a szükséges hőmérsékletre. Ez sokáig is eltarthat, attól függően, hogy pl. mi a kiindulási hőmérséklet. Ha a ReplicatorG-ből nyomtatunk közvetlenül, követhetjük a hőmérsékletet az ikonsor alatti zöld sáv jobb alsó sarkában. Miután a hőmérsékletek elérik a kivánt szintet, a nyomtatás elkezdődik. Nyomtatás közben a zöld sávban követhetjük a nyomtatás állását és a becsült hátralévő időt (a tényleges idő ettől eltérhet).
Miután a nyomtatás befejeződött, kapunk egy üzenetet, hogy mennyi ideig tartott a nyomtatás illetve a nyomtató is alaphelyzetbe áll. Ezt a fajta nyomtatást (közvetlenül programból) csak akkor ajánljuk, ha biztosak vagyunk benne, hogy számítógépünk megfelelő sebességű és stabil USB kapcsolattal rendelkezik, ugyanis ha a számítógépen történik valami a kommunikációban, lefagy a gép, valamilyen másik program próbálja éppen az USB kapcsolatot használni, stb., akkor a nyomtatás menet közben megszakad és már nem lehetséges onnan folytatni, ahol abbamaradt.
Nyomtatás SD kártyáról
Hosszabb nyomtatás esetén azt javasoljuk, hogy memóriakártyáról (SD kártyáról) nyomtassunk. Ennek az az előnye, hogy ilyenkor memóriakártyáról a nyomtató elektronikája sokkal biztosabban tudja olvasni az utasításokat, illetve ilyenkor a számítógépet akár ki is kapcsolhatjuk, és hagyhatjuk, hogy a nyomtató a géptől függetlenül végezze a dolgát. Az LCD kijelzős nyomtatók esetében (pl. a Duplicator 4) az alapvető beállítások elvégzése után nem is szükséges, hogy a számítógép össze legyen kapcsolva a nyomtatóval, hanem akár egy másik helyiségben is tarthatjuk a nyomtatót, és az LCD menüből tudjuk az SD kártyáról kiválasztani a nyomtatandó fájlt.
Az SD kártyáról való nyomtatás folyamata a következő: a gcode fájl generálása után nyomjuk meg a fenti ikonsorban található harmadik gombot (Build to File, lásd alább a képen), és a feljövő ablakban válasszuk mentési helyként az SD kártyát, majd az alsó részen lévő Files of type lenyíló menüből válasszuk az X3G fájl típust (ha nem ez volna az alapértelmezés). Adjunk meg egy fájlnevet (ne használjunk túl hosszú nevet vagy ékezetes karaktereket), és nyomjuk meg a Save gombot.
Ezután a ReplicatorG legenerál egy fájlt a memóriakártyára. Miután ez elkészült, vegyük ki a számítógépből az SD kártyát és helyezzük a nyomtatóba (a Come3D nyomtatónál ez bal oldalt található, az USB csatlakozó paneljén, a Duplicator 4 nyomtatóba pedig az LCD kijelző jobb oldalán, függőleges irányban kell behelyezni a kártyát).
Amennyiben LCD kijelző nélküli a nyomtatónk (de ez működik az LCD kijelzős nyomtató esetén is), a következő lépés a nyomtatandó fájl kiválasztása lesz. Ehhez szükséges, hogy a memóriakártya már a nyomtatóban legyen és a nyomtató és a ReplicatorG között USB kapcsolat legyen (az ikonsor alatti sáv zöld, a jobb felső sarokban a nyomtató neve mellett Connected státuszt látunk). Ha ez teljesül, akkor nyomjuk meg a fenti ikonsorban található második ikont (Build from SD). Ezután megjelenik a memóriakártyán található fájlok listája, amelyek közül válasszuk ki, amit nyomtatni szeretnénk, és az OK gomb megnyomásával indítsuk el a nyomtatást.
Amennyiben LCD kijelzős a nyomtatónk (pl. Duplicator 4), akkor a memóriakártya behelyezése után az LCD menüből is el tudjuk indítani a nyomtatást: válasszuk a Print from SD card menüt az LCD melletti vezérlőgombok segítségével (a le és föld nyilakkal vigyük a bal oldalon látható kijelölő jelet a Print from SD card menüpontra és nyomjuk meg a középső OK gombot). Ezután megjelenik a memóriakártyán található fájlok listája, amelyek közül megint csak a le és föl gombokkal tudunk választani, és az OK gomb megnyomásával a nyomtatást elindítani.
Miután vagy az LCD kijelzőről vagy a ReplicatorG-ből elindítottuk a nyomtatást, a nyomtató elkezdi felfűteni a tárgyasztalt illetve az extrúder fúvókát. Ez eltarthat egy darabig. Ha a nyomtatás elindult és az első néhány réteg megfelelően a tárgyasztalon maradt (a tapadási problémákról lásd később), akkor kihúzhatjuk az USB kábelt a nyomtatóból vagy kiléphetünk a ReplicatorG programból és hagyhatjuk, hogy a nyomtató befejezze a nyomtatást. LCD kijelzős nyomtatónál a kijelzőn tudjuk követni a nyomtatást, százalékban, ami nem feltétlenül egyenesen arányos a hátralévő idővel, csak az elvégzett utasításokat mutatja százalékosan.
Ha nyomtatás közben bármilyen problémát tapasztalunk (tipikusan a nyomtatott tárgy elmozdulása, felpöndörödése, de akár a szál is elakadhat), akkor a nyomtató kikapcsolásával vagy az USB kábel ismételt csatlakoztatásával tudjuk leállítani azokat a nyomtatókat, ahol nincs külön LCD kijelző. Az LCD kijelzős nyomtatónál a vissza gombbal egy menübe jutunk, ahol a Cancel Print menüpont segítségével megszakíthatjuk a nyomtatást.
További kalibrációs, próba modelleket találunk a következő helyen: The Essential Calibration Set
De ezeket inkább csak azután kezdjük használni, hogy kicsit megismerkedtünk a paraméterekkel a következő fejezetben.
8. A Print-O-Matic használata
A ReplicatorG program többfajta szeletelő (slicing) programot tud használni az STL fájl rétegekre bontásához, de a legjobban a Skeinforge slicing program van integrálva a kezelőfelületbe. Ennek egyik megnyilvánulása, hogy ha a Generate Gcode ikonra vagy menüpontra kattintunk, akkor feljön egy ablak, ahol a Use Print-O-Matic jelölőnégyzet kiválasztásával (alapból be van kapcsolva) feljön egy egyszerűsített paraméter lista, ahol az alapvető beállításokat megadva a ReplicatorG program kiszámít sok egyéb más paramétert a háttérben (ezekről lásd a Haladó Skeinforge beállítások fejezetet). Ezen néhány alapvető paraméterrel a legtöbb esetben jó eredményt érhetünk el, de néhány esetben szükséges lehet a finomhangolás (lásd később). Ebben a fejezetben ezeket az alapvető paramétereket tekintjük át.
Alapbeállítások
Slicing profile
A jobb oldalon látható képen, a Generate Gcode ablakban az első beállítási lehetőség, hogy mi legyen a kiindulási pontja a Skeinforge beállításoknak. Come3D nyomtató esetén ez a Thing O Matic slicing defaults profil legyen, Duplicator 4 nyomtató esetén pedig a Replicator slicing defaults.
Ha lemásoljuk az alapprofilokat és létrehozunk egyet magunknak (ennek menetét lásd később), akkor természetesen azt kell itt kiválasztani.
Use (Right/Left) extruder
Dupla extrúderes nyomtatónál (pl. Wanhao Duplicator 4) itt lehet megadni, hogy melyik extrúderrel nyomtasson a nyomtató.
Use Raft / Support
Bizonyos esetekben szükség lehet arra, hogy a tárgy alá, amit nyomtatunk, a slicing program generáljon egy plusz talpazatot. Ezt a talpazatot hívjuk raftnak (segédhálónak, lásd jobb oldali kép). A következő esetekben lehet hasznos a használata:
- Ha a tárgyasztal nem tökéletesen párhuzamosan fut az extrúder fúvókával, akkor ezeket az apró egyenetlenségeket kiegyenlíti a raft, főleg kis rétegvastagság (0.15 mm vagy kisebb) esetén lehet ez hasznos
- Ha a nyomtatott modell alapterülete nagyon kicsi, akkor nincs elég tapadási felület. A raft ezeket az eseteket is megoldhatja, bár nagyon kicsi tapadási felület esetén még így is problémás lehet, ez esetben ajánlott a tárgyat elforgatni vagy máshogy megoldani a 3D-s modell leképezését
A raft-ot viszonylag könnyű eltávolítani, de ha fontos, hogy a modell alja tükörsima legyen (ami raft nélkül adott, mivel a tárgyasztal is sima), akkor lehet, hogy a raft nem a legjobb megoldás, mivel adott esetben akár makett késsel kell még alakítani a nyomtatott tárgy alsó részét.
Use support material
A support alátámasztást jelent, ami akkor javasolt, ha 45 foknál nagyobb dőlésszögű kiszögellés (angolul overhang) van a modellben. Ha bekapcsoljuk a Use Raft / Support jelölőnégyzetet, és a Use Support lenyíló lehetőségek közül a None-tól eltérő értéket választunk, akkor a slicing (szeletelő) támasztékokat generál azokon a helyeken, ahol azt érzékeli az algoritmus, hogy jobb eredményt ér el, ha megtámasztja az adott részt. Példa lásd a jobb oldalon.
A támasztékot viszonylag egyszerű eltávolítani, de előfordul, hogy a támasztási pontokon, ahonnan leválasztjuk a plusz rétegeket, picit meglátszik. Illetve ha sok támasztékra van szükség, sok kiszögellés van a tárgyon, akkor jelentősen megnövekedhet a nyomtatási idő illetve a használt anyag mennyisége.
A támasztéknak két fajtája van: Exterior support vagy Full support. Előbbi esetben csak a külső felületeken helyez el támasztékot, pl. ha egy tányért nyomtatunk, akkor csak a tányér pereme alatt lesz támaszték. Ha a Full supportot választjuk, akkor pl. egy olyan váza esetén ami középen szélesedik és a felső nyílása felé újra összeszűkül, ott a tárgy belsejében is lesz támaszték. De tipikusan ilyen váza jellegű tárgyaknál nem feltétlenül kell támaszték, ha csak nem nagyon meredek a pereme.
A raft és a support részletesebb beállítását a haladó Skeinforge beállítások fejezetben taglaljuk.
Settings fül
Ezeket a beállításokat fogjuk a legtöbbször változtatni. A Skeinforge profilokkal viszont részletesebben lehet ezen paraméterekhez kapcsolódó vagy más beállításokat finomhangolni. Lásd a haladó Skeinforge beállítások fejezetet.
Object infill
A tárgy kitöltöttségét határozza meg. Ha 0%, az azt jelenti, hogy a nyomtatott tárgy - leszámítva az alsó és felső rétegeket valamint a külső felületet (shells, lásd később) - teljesen üreges lesz. 100% esetén pedig teljesen tömör. Köztes értékek esetén (pl. 15%) a szeletelő (slicing) algoritmus egy megadott minta alapján kiszámít egy kitöltöttséget. A mintát meg lehet változtatni (lásd haladó Skeinforge beállítások). A legtöbb esetben nem szükséges 20-25%-nál nagyobb kitöltöttséget használni, mert már akár 10%-nál is elég merev és tartós a nyomtatott tárgy. Alacsonyabb kitöltöttség esetén (5-10%) viszont előfordulhat olyan probléma a sík, vízszintes, vagy lankásan emelkedő rétegeknél, hogy bizonyos helyeken lyukak keletkeznek. De ezt sokszor a Number of shells paraméter emelésével is lehet orvosolni (lásd később).
Fontos azt is tudni az infill kapcsán, hogy ha magas értéket adunk meg (>~30%), akkor a nyomtatott tárgy belső feszültsége miatt könnyebben felpöndörödhet a tárgy széle, rosszabb esetben feljön a tárgyasztalról. Ez főleg ABS esetén fordulhat elő.
Természetesen a nagyobb infill érték több műanyagot használ és a infill mintától és a százaléktól függően több ideig is tart a nyomtatás.
Layer height
A rétegvastagságot határozza meg, leegyszerűsítve azt, hogy a tárgyfelbontáskor (slicing, szeletelés) egy réteg milyen vastag legyen mm-ben. Minél kisebb az érték, annál aprólékosabb lesz egy réteg, és annál kevésbé fognak látszani az átmenetek. De az átmeneteket bizonyos esetben felületkezeléssel (acetonnal, akril festékkel) is el lehet tüntetni, ezért nem feltétlen szükséges mindig alacsony rétegvastagságot választani. Az alapértelmezés szerinti érték 0.27mm, ami sok esetben (főleg nagyobb tárgyaknál) már elegendő minőséget biztosít. A Duplicator 4 nyomtató esetén akár 0.1mm vagy kevesebb értéket is használhatunk, de ez esetben az extrúdert és a tárgyasztalt is nagyon pontosan kell kalibrálni. Raft használatával a 0.1mm rétegvastagság a legtöbb esetben nem okoz problémát. A Come3D C120 nyomtatónál 0.2mm vagy felette a javasolt minőség, de kísérletezhetünk alacsonyabbal is. Mindkét esetben a maximális rétegvastagság 0.4mm, ennél vastagabb réteget a nyomató nem tud nyomtatni. Két összehasonlító kép különböző rétegvastagsággal készült tárgyakról:
(A képre kattintva nagyobb kép nyílik)
Fontos tudni, hogy minél kisebb a rétegvastagság, annál tovább tart a nyomtatás. Tehát a 0.3mm-es rétegvastagságú nyomtatás kb. 3x olyan gyorsan elkészül, mint egy 0.1mm-es nyomtatás.
Ha alacsony rétegvastagsággal dolgozunk, akkor a haladó Skeinforge beállítások fejezetben leírtak szerint javasolt megváltoztatni a
Number of shells
A paraméter azt mondja meg, hány plusz pereme ("héjazata") legyen a nyomtatott tárgynak. Alapból egy külső perem mindenképpen van, tehát ha 0 értéket adunk meg itt, akkor 1 külső pereme lesz a tárgynak. Ha 2-t, akkor összesen 3 (lásd jobb oldali kép). Ennek a paraméternek szintén a tárgy szilárdságánál van jelentősége, minél több perem, annál szilárdabb a tárgy. Illetve érdemes az értéket felemelni 3-4-re akkor, ha a tárgy tetején vagy egyéb részein lankásan emelkedő rész van, pl. egy fej teteje, ami majdnem lapos, csak kis szögben emelkedik. Ha csak 0 vagy 1 extra peremet adunk meg, akkor ilyen esetben lyukak keletkezhetnek ott, ahol a kitöltési minta összeér a peremmel. Hasonlóan az infillhez, a number of shells emelésével a nyomtatási idő is növekszik, sok esetben jelentősen (ha a réteg körvonala sok kanyart tartalmaz).
Feedrate
A nyomtatás legmagasabb sebességét határozza meg. A tényleges sebesség ettől eltérő is lehet, mivel a Skeinforge (modell szeletelő program) bizonyos esetekben, alapértelmezés szerint lelassítja a nyomtatást, pl. a külső peremeken (a jobb minőség érdekében), az első rétegeknél (a jobb tapadás elősegítése érdekében) illetve azoknál a rétegeknél, ahol kevés dolgot kell nyomtatni (pl. hegyes csúcs vagy vékony oszlopok), mert ha túl gyorsan helyezné a nyomtató egymásra a rétegeket, nem lenne idő az alsóbb rétegeknek megszilárdulni, s így ezeknek a rétegeknek a minősége nem lenne megfelelő. Az optimális értéket próbálgatással lehet megtalálni, és a tárgytól is függ (milyen részletek vannak rajta), de kiindulási pontként néhány javaslat:
- Ha gyorsan akarunk nyomtatni valamit, aminek alapterülete viszonylag nagy, akkor akár 100mm/sec vagy még magasabb sebességet is megadhatunk (Come3D C120 estén inkább 70-80mm/sec). Ha magas sebességen dolgozunk, akkor szükséges lehet az extrúder hőmérsékletet növelni (Print Temperature)
- Ha fontos a minőség, akkor használjunk alacsony sebességet (20-50mm/sec)
- Ha a tárgy sok vékony részből, oszlopból, kiálló részből áll, megint csak javasolt alacsonyabb sebességet választani
Leginkább próbálgatással lehet megállapítani (akár tárgyanként különböző) az optimális sebességet. De sok esetben magas sebességgel is szép eredményt tudunk elérni.
Travel feedrate
Azt a sebességet határozza meg, amivel a fej mozog, ha éppen nem sajtolja a műanyagot. Ezt lehet magasabbra tenni, mint a Feedrate paraméter értékét.
Általában az alap feedrate érték + 30-50mm/sec-re szoktuk állítani.
Print temperature
A nyomtatáshoz használt fúvóka hőmérséklet. ABS anyag esetén az értéket 210-245 C fok között ajánlott beállítani, a sebességtől függően (nagy sebességeknél nagyobb hőmérséklet válhat szükségessé). Szál színenként is eltérő lehet, mi az optimális hőmérséklet. PLA anyagoknál 175-195 fok között javasolt beállítani az értéket, megint csak a sebességtől is függően. A másik tényező a tárgy mérete / alapterülete. Ha egy réteg nyomtatása relatíve kevés időt vesz igénybe (pl egy vékony rúd), akkor szintén javasolt csökkenteni a hőmérsékletet, mert különben a rétegek egybefolyhatnak (nincs idő, hogy megszilárduljanak az alsóbb rétegek).
Plastic és Extruder fül
Filament diameter
A szál átmérője. Ha van lehetőségünk, mérjük meg digitális tolómérővel a szálat, amit a nyomtatáshoz használunk, több helyen és átlagoljuk az értéket. De túl nagy jelentősége nincsen, hagyhatjuk az alapértelmezés szerinti 1.82 mm értéken, ha csak nem tapasztaljuk azt, hogy túl sok vagy túl kevés műanyagot extrúdál a nyomtató. A szál névleges átmérője 1.75mm, de az 1.82-vel rendszerint jó eredményt kapunk a tapasztalatok szerint.
Nozzle diameter
Ez a paraméter határozza meg a fúvóka lyukának átmérőjét. Ezt soha ne változtassuk meg, minden általunk forgalmazott nyomtató esetén az érték 0.4mm.
9. Alap beállítások a Come3D és a Duplicator 4 nyomtatókhoz
Skeinforge profilok
A Print-O-Matic lehetővé teszi, hogy a legtöbb esetben nem szükséges a Skeinforge részletes paramétereit állítgatni. Ugyanakkor a Skeinforge egy nagyon jól paraméterezhető slicing program, és bizonyos alapértelmezés szerinti értéket érdemes lehet átállítani.
Mivel a Skeinforge nagyon sok paramétert kezel egyszerre a különböző algoritmusok finomhangolásához, ezért ezeket a beállításokat külön-külön, profilokba is el lehet menteni. A ReplicatorG alapból is tartalmaz profilokat a nyomtatóinkhoz, amelyek jó kiindulási pontok, de egy-két dolgot akkor is érdemes átállítani, ha nem szeretnénk elmélyülni a részletes beállításokban.
Másolat készítése a profilokról
Nem javasoljuk, hogy a standard profilokat módosítsuk, mivel ha valamit elállítunk és már nem emlékszünk, mi volt az, vagy mi volt az érték, amit elállítottuk, akkor csak újratelepítés után tudnánk visszaállítani az alapbeállításokat. Ezért javasolt, hogy a profilszerkesztőben először másoljuk le a Replicator slicing defaults (Wanhao Duplicator 4 esetén) vagy a Thing-O-Matic slicing defaults (Come3D C120 esetén) profilokat.
Ehhez válasszuk a Gcode menü --> Edit Slicing profiles menüpontját.
Itt válasszuk a nyomtatónknak megfelelő profilt (lásd fent), és nyomjuk meg a Duplicate gombot, majd adjunk egy új nevet a profilnak. Ezután már csak ezt a profilt szerkesszük, ne az eredetit.
Javasolt változtatások az alapértelmezés szerinti profilokon
Ajánlott az alapértelmezés szerinti profilokban néhány dolgot megváltoztatni, mert ezekkel javíthatunk a minőségen. Miután lemásoltuk a profilokat (lásd fent), válasszuk ki a lemásolt profilt az Edit Profiles ablakban, majd nyomjuk meg az Edit gombot. Ezután megnyíli a Skeinforge paraméter szerkesztője, ami első látásra talán ijesztő lehet. De ha tudjuk, hogyan s mit akarunk megváltoztatni, nem okozhat problémát a profil szerkesztése.
A Skeinforge beállítások alképernyőkre vannak osztva (ezeket Skeinforge plugin-eknek is nevezik), pl. a fent látható képen alképernyő/plugin az Alteration, Bottom, Carve, stb... Az alábbi paramétereket érdemes megváltoztatni:
- Dimension alképernyő: írjuk át a Retraction Distance értéket 0-ra. Ugyanitt írjuk át a Restart extra distance értéke 0-ra. Ez a két beállítás azért szükéges, mert a firmware-ben már van egy algoritmus, ami a szál visszahúzást jobban kezeli, és ha mindkettő engedélyezve van (a firmware-ben, tehát a nyomtató vezérlő programban és a Skeinforge-ban is), akkor a nyomtatás nem optimális és látható problémákat is okozhat a nyomtatott tárgyon
- Speed alképernyő: Maximum Z Feed Rate (mm/s) értéket állítsuk 16-ra, mert a nyomtató függőleges irányú léptetőmotorja pontosabb, ha kicsit lassabban mozgatjuk
- Fill alképernyő: Thread Sequence Choice paraméter értéket állítsuk át "Loops>Perimeter>Infill"-re. Ennek a beállításnak köszönhetően szebb minőséget kapunk a külső peremeknél (perimeter), mert a sorrendben a loop (belső perem) után következik a nyomtatása.
- Ugyanúgy a Fill képernyőn, változtassuk meg az Infill Pattern értékét Rectangular-ra vagy Line-ra (lásd Skeinforge Fill képernyő leírása). Ez a kitöltési minta gyorsabban nyomtatható
- Szintén a Fill képernyőn írjuk át a Solid Surface Thickness paramétert 5-re, hogy elkerüljük a tárgyak tetején a lyukakat
Miután a fenti paramétereket megváltoztattuk, a File menüben válasszuk a Save and Close almenüpontot. Ezzel létrehoztunk egy új profilt, és ezentúl ezt válasszuk ki a Print-O-Matic / Generate Gcode képernyőn a Slicing profile-ként (lásd a Print-O-Matic használata fejezetet). További Skeinforge paraméterekhez a következő fejezetben találunk leírást, de ezeket csak óvatosan változtassuk, és lehetőség szerint egyszerre csak egyet, hogy tudjuk, mely paraméter változtatása okoz problémát.
10. Haladó Skeinforge beállítások
Mint talán az előző fejezet beállítási lépéseinél láttuk is, a Skeinforge-nak számtalan paramétere van és első látásra nagyon bonyolultnak tűnik a paraméterek állítása. Valóban igaz, hogy sok paramétert soha nem fogunk állítani, de van pár, amellyel a kísérletező kedvűek próbálkozhatnak. Ezeket csak akkor állítsuk át, ha már az alapbeállításokkal jó minőségben tudunk nyomtatni.
Mielőtt az itt taglalt paramétereket megváltoztatnánk, javasolt, hogy egy újabb profilt hozzunk létre, tehát a korábban leírtak szerint másoljuk le vagy az alapértelmezés szerinti profilt, vagy még inkább azt, amiben az előző fejezetben javasolt paramétereket már megváltoztattuk.
Alapszabály ilyen bonyolult paraméterezhető rendszereknél, hogy egyszerre 1, max 2 paramétert változtassunk, hogy lássuk, milyen hatással van az átállított paraméter. Ez több időt és kísérletezést kíván, de ez az egyetlen módja, hogy mélyebben is kiismerjük a Skeinforge és a szeletelés (slicing) folyamatát.
A Skeinforge paraméterek részletes listáját és beállítását megtaláljuk ezen a wiki oldalon: http://fabmetheus.crsndoo.com/wiki/index.php/Skeinforge
Illetve itt is találunk néhány hasznos tippet: http://www.makerbot.com/support/replicatorg/documentation/skeinforge/
Tipp!
Ha nem vagyunk benne biztosak, hogy az egyes paramétereket mire állítsuk, az alábbi helyeken is kérhetünk segítséget: http://forums.reprap.org/list.php?154 vagy http://forums.reprap.org/list.php?262 Ezeken a fórumokon úgy is kérhetünk segítséget (sőt úgy érdemes), hogy lefotózzuk az elkészült tárgyat, és a problémás részt, és ez alapján kérünk tanácsot, mit állítsunk át.
Altshell
Javasolt az Activate Altshell opciót bekapcsolni, hogyha nagyon keskeny / vékony részletek vannak a nyomtatott tárgyon, pl. egy felirat vékony betűkkel. Az Altshell bekapcsolásával a kitöltések kivételével a nyomtató nem gyorsuló (accelerated) algoritmust használ, ami jobb minőséget eredményez.
Chamber
Ezen az alképernyőn ha kakpcsoljuk az Activate Chamber lehetőséget, akkor az alábbi paraméterek segítségével a tárgyasztal hőmérsékletének változását tudjuk finomhangolni. Alapból a tárgyasztalt egy fix hőmérsékletre állítjuk be, de pár helyen azt javasolják, hogy az első néhány réteget kicsit magasabb hőmérsékleten nyomtassuk, hogy jobban tapadjanak ezek a rétegek, de később vegyük vissza a hőmérsékletet 10-20 fokkal, hogy a magas hőmérséklet miatt ne rogyjon meg a nyomtatott tárgy.
Bed Temperature
A kiindulási tárgyasztal hőmérsékletet állítjuk be itt.
Bed Temperature Begin Change Height
Hány mm-től kezdődjön a hőmérséklet fokozatos csökkentése.
Bed Temperature End Change Height
Hány mm-nél érjen véget a hőmérséklet fokozatos csökkentése.
Bed Temperature End
A végső hőmérséklet érték.
Comb
Activate Comb
Ha bekapcsoljuk, akkor bizonyos esetben az extrúder által húzott vékony hajszál szerű szál mennyiségét csökkenthetjük.
Cool
Minimum Layer Time
Ha a nyomtatott tárgyon vékony rész van a tetején, pl. antenna, kémény, hegyes fülek, stb. akkor érdemes lehet ezzel a parméterrel automatikusan csökkenteni a sebességet. Ha a nyomtató mindig ugyanazzal a gyors sebességgel nyomtatna ilyen esetben is, akkor ezeken a helyeken, ahol egy réteg nyomtatási ideje relatíve nagyon kicsi, nem lenne ideje a műanyagnak megszilárdulnia, így rossz minőségű lenne ez a rész, mivel folyamatosan az olvadt műanyagra nyomtatna újabb és újabb rétegeket a nyomtató, így azok összefolynának. Másodpercben kell megadni. Javasolt először olyan 10-15mp-vel próbálkozni, ha a nyomtatott tárgy igényli.
Dimension
Filament Packing Density
Ha arra gyanakszunk, hogy a nyomtató extrúder több műanyagot adagol, mint szükséges, akkor emeljük ezt az értéket. Ha peddig arra, hogy túl keveset, akkor csökkentsük. Érdemes először 0.1-es értékkel változtatni az értéket +/- irányban, utána finomhangolni 0.02-es léptékkel. ABS és PLA anyag esetén mások az értékek, mivel a PLA más anyagsűrűséggel bír. PLA esetén minden valószínűség szerint növelni kell az értéket.
Retraction Distance
A retraction az, amennyit a nyomtató extrúdere "visszaszívja" a szálat extrúdálás nélküli mozgásoknál és egyéb esetekben. Ha a firmware-ben szoftveresen már be van kapcsolva a Deprime funkció (lásd korábbi fejezet), akkor javasolt ezt az értéket 0-ra állítani, de kísérletezhetünk vele, ha azt tapasztaljuk, hogy nagyon "szöszös" a nyomtatás, vagy a külső peremeknél üres részek vannak.
Lásd: http://fabmetheus.crsndoo.com/wiki/index.php/Skeinforge_Dimension
Fill
Extra Shells
Hány plusz pereme legyen a tárgynak. A Print-O-Matic-ban ez a Number of Shells, amit felülír a Print-O-Matic, tehát ha át is állítjuk, nem lesz hatása.
Extra Shells on Base
Hány plusz pereme legyen a tárgynak az alsó rétegeknél illetve minden páratlan telített rétegnél. Javasolt megemelni, ha lyukak vannak a tárgy bizonyos részein.
Extra Shells on Sparse Layer
Hány plusz pereme legyen a tárgynak a többi kitöltött telített rétegnél. Javasolt megemelni, ha lyukak vannak a tárgy bizonyos részein.
Infill Pattern
Milyen mintájú legyen a kitöltés. A javasolt érték a Line (gyorsabb, de nem olyan erős tartás ad) vagy a Grid Rectangular. Egyéb beállítások: http://fabmetheus.crsndoo.com/wiki/index.php/Skeinforge_Fill#Infill_Pattern
Infill Perimeter Overlap
Ha emeljük az értéket, akkor a perem (perimeter) és a kitöltés (infill) jobban átfedik egymást, ami erősebb kötődést tesz lehetővé. Csak akkor emeljük, ha biztosak vagyunk benne, hogy ezzel jobb lesz a nyomtatás.
Solid Surface Thickness
Hány kitöltött réteg vastag legyen az alsó illetve felső, valamint közbenső telített rétegek. Javasolt emelni akár 6-7-re is, ha kis rétegvastagsággal dolgozunk (0.2mm vagy kisebb) vagy ha a tárgy tetején illetve lankás, sík részein lyukak vannak.
Surrounding Angle
Hány fokos emelkedés alatt legyenek teljesen kitöltöttek a rétegek.
Thread Sequence Choice
Milyen sorrendben nyomtasson egy réteget a nyomtató. Javasolt beállítás: Loops > Perimeter > Infill (plusz belső peremek (loops), külső perem (perimeter) és kitöltés (infill). Így jobb minőségű lesz a tárgy külseje.
További beállítások: http://fabmetheus.crsndoo.com/wiki/index.php/Skeinforge_Fill
Inset
Infill in Direction of Bridge
Ez a paraméter "hidak" (ún. bridge) esetén lehet hasznos, mivel sok esetben a Skeinforge nem optimálisan rajzolja ki az első híd réteget, így ezeken a helyeken lelóghat a szál a hidak alatt.
Nem javasolt viszont bekapcsolva hagyni, mivel sok esetben a Skeinforge olyan helyen is hidat gondol, ahol nincs, így extrém esetben sokkal magasabb kitöltöttséggel jön létre, mint amit beállítottunk.
Javasolt, ha ezt a beállítást bekapcsoljuk, elemezzük ki a generált Gcode fájlt, nehogy emiatt a generálási hiba 100%-os kitöltöttséggel jöjjön létre a Gcode fájl. (Lásd a generált Gcode fájl elemzése fejezetet.)
Jitter
Activate Jitter
Ha a tárgy egyik szélén / oldalán nagyon észrevehetően látszik az a pont, ahol a nyomtató a Z (függőleges) magasságot váltja (egy látható vonal képében), akkor ha bekapcsoljuk ezt a lehetőséget, a Skeinforge próbálja nem egy pontban váltani a magasságot, így ez a kis vonal nem lesz olyan észrevehető.
Raft
Ezen a részen lehet állítani a raft (alapháló) és a support (támaszték) beállításait.
Paraméterek leírása: http://fabmetheus.crsndoo.com/wiki/index.php/Skeinforge_Raft
Illetve itt található egy nagyon részletes leírás a support-ról (támaszékról), angol nyelven: Skeinforge_Supports.pdf
Skin
Ezzel a lehetőséggel elérhetjük, hogy a külső peremeket kisebb rétegvastagsággal nyomtassa a nyomtató, mint a belső kitöltést, ezáltal gyorsabban tudunk nyomtatni alacsonyabb rétegvastagság mellett. Csak haladó felhasználóknak, de ha ki szeretnénk próbálni, itt találunk leírást róla: http://fabmetheus.crsndoo.com/wiki/index.php/Skeinforge_Skin
Skirt
Activate Skirt
Ha bekapcsoljuk, akkor a Skeinforge skirt-et (szoknyát) nyomtat a tárgy köré. Ez azért hasznos, mert az első húzott szál néha rátapadhat a fúvókára vagy az első rétegekre. A szoknya ezt az első "bejáratós" szálhúzási problémát oldja meg.
Gap over Perimeter Width
Azt határozza meg, hogy mekkora távolság legyen a szoknya és a tárgy között.
Speed
Itt lehet beállítani, hogy pl. az első rétegeket milyen relatív sebességgel nyomtassa a nyomtató (javasolt lassabb sebességgel, mint a fő sebesség, hogy jobban tapadjon az első réteg).
Lásd: http://fabmetheus.crsndoo.com/wiki/index.php/Skeinforge_Speed
Temperature
Itt azt állíthatjuk be, hogy az első rétegeknél magasabb hőmérsékleten extrúdálódjon a műanyag, mint a többi rétegnél. Lásd: http://fabmetheus.crsndoo.com/wiki/index.php/Skeinforge_Temperature
11. A GCODE szerkesztése kézzel, kezdő és záró GCODE beállítások, GCODE elemzése
Mi az a GCODE
A Gcode a CNC gépek és 3D nyomatók utasításainak leírónyelve. A Gcode utasítások mondják meg a gépnek, hogy hova mozgassa pl. az extrúdert vagy a fűthető tálcát, tengelyeket, irányítja a sebességet, vezérli a műanyag extrúdálást. Alapvetően egy szabványos nyelv, de az egyes nyomtató (és ezen belül firmware-ek) típusok kicsit más utasításokat használnak / tudnak értelmezni.
Amikor szeletelünk (slicing) egy STL fájlt a ReplicatorG és a Skeinforge segítségével, akkor mindig először egy gcode fájl jön létre, ami a tárgy nyomtatásához szükséges utasításokat tartalmazza. Az utasítások mennyisége és milyensége nagyon nagy mértékben a használt paraméterektől (rétegvastagság, kitöltöttség, stb.) függ.
Tárgyasztal hőmérséklet beállítása
Talán a leggyakrabban változtatott paraméter a szeletelés után generált gcode fájlban a tárgyasztal hőmérséklet. Miután elkészült a szeletelés, váltsunk a gcode fülre a bal felső sarokban. Itt keressük meg a képen látható sort, ami úgy kezdődik, hogy M109. Ez a gcode utasítás állítja be a nyomtatás elején a tárgyasztal hőmérsékletét.
Start és end gcode
A gcode generáláskor a ReplicatorG elhelyez a fájl elején és végén egy ún. start és end gcode fájlt. Ezekben különböző paramétereket lehet átállítani, de leghasznosabb talán a fent említett tárgyasztal hőmérséklet alapértelmezés szerinti értékének megváltoztatása.
Nyomtató típusonként és firmware-enként van egy alapérelmezés szerinti start és end (kezdő és záró) gcode fájl, amit a ReplicatorG könyvtárában találunk meg, ahova kitömörítettük az első fejezetben található Sailfish-es ReplicatorG ZIP fájlt, ahonnan indítjuk a ReplicatorG programot.
Wanhao Duplicator 4 esetén
A nyomtató által használt kezdő és vég gcode fájlok könyvtára: C:\replicatorg-Sailfish\machines\replicator (természetesen a C:\replicatorg-Sailfish rész különbözik, attól függően, hova tömörítettük ki a ReplicatorG programot)
Kezdő gcode fájlok (fűggően attól, hogy egy extrúderes vagy dupla extrúderes nyomtatást szeretnénk használni): Dual_Head_start.gcode és Dualstrusion_start.gcode
Nyissuk meg a fájlt szöveges szerkesztő programban, pl. a Jegyzettömbben, majd keressük meg a következő sort:
M109 S100 T0 (set HBP temperature)
Írjuk át az S100 értéket arra az értékre, amilyen hőmérsékletre szeretnénk a tárgyasztalt felfűteni. Pl. ha 90 fokra, akkor írjuk át S90, tehát ezt látjuk majd a sorban:
M109 S90 T0 (set HBP temperature)
Mentsük el a fájlt. Innentől kezdve minden egyes generált gcode fájlban alapból 90 fok lesz a tárgyasztal.
Come3D C120 esetén
A nyomtató által használt kezdő és vég gcode fájlok könyvtára: C:\replicatorg-Sailfish\machines\thingomatic (természetesen a C:\replicatorg-Sailfish rész különbözik, attól függően, hova tömörítettük ki a ReplicatorG programot)
Kezdő gcode fájl: start+HBP+Stepstruder+Sailfish.gcode
Nyissuk meg a fájlt szöveges szerkesztő programban, pl. a Jegyzettömbben, majd keressük meg a következő sort:
M109 S100 T0 (set heated-build-platform temperature)
Írjuk át az S100 értéket arra az értékre, amilyen hőmérsékletre szeretnénk a tárgyasztalt felfűteni. Pl. ha 90 fokra, akkor írjuk át S90, tehát ezt látjuk majd a sorban:
M109 S90 T0 (set heated-build-platform temperature)
Mentsük el a fájlt. Innentől kezdve minden egyes generált gcode fájlban alapból 90 fok lesz a tárgyasztal.
A generált Gcode fájlt elemzése
A generált Gcode elég ijesztőnek tűnhet, a fenti paraméter állításán kívül nem sok mindent lehet első ránézésre kideríteni a szöveges utasításokból. Szerencsére azonban vannak olyan eszközök, amivel a Gcode-ot vizuálisan is elemezni lehet. Így akár nyomtatás nélkül is láthatunk olyan dolgokat, amik miatt paramétereket változtatunk majd. Így spórolunk az idővel és a szállal.
Az első ilyen eszköz, a böngészőből futtatható gcode viewer. Javasolt modern böngészőt használni (Chrome, Firefox) illetve a számítógépnek is elég erősnek kell lennie, hogy gyorsan fusson. Az eszközt itt érjük el: http://gcode.ws/ Ha betöltünk egy generált gcode fájlt, akkor a bal oldali menüpontokból kiválasztatjuk a Model Info lehetőséget. Itt látni fogjuk a (becsült) nyomtatási időt illetve szál használatot. Mindkét információ hasznos lehet, ebből meg tudjuk azt is becsülni, hogy mennyibe kerül egy tárgy nyomtatásának a szálhasználata.
A másik lehetőség, a Layer Info rész kiválasztása. Itt az éppen látható rétegről kapunk információt, pl. hogy mennyi ideig tart, de ami fontosabb, hogy milyen sebességgel halad az egyes részeken az extrúder. A réteg rácsos nézete mellett jobb oldalt a függőleges görgetősávval tudunk lépegetni a rétegek között. A vízszintes görgetősávval pedig az adott réteg felépítését tudjuk szemléltetni.
Egy másik program, a Repertier Host, ami egy a ReplicatorG-hez hasonló 3D nyomtató vezérlő program. Magát a nyomtatót nem tudja hardveresen vezérelni, de a Gcode megjelenítő funkciói nagyon hasznosak. Lásd a következő angol nyelvű leírást: http://www.repetier.com/documentation/repetier-host/gcode-editor/
Automatikus nyomtatási költség számítás
A Skeinforge-ban van lehetőség arra, hogy a Gcode generálás végén egy statisztikát is kapjunk, amiből a beállított paraméterek segítségével megbecsülhetjük, hogy mennyibe fog kerülni egy adott nyomtatás (a felhasznált anyagmennyiséget és a nyomtatási idő figyelembevételével).
Ehhez nyissuk meg a slicing profilunkat szerkesztésre (Gcode menü --> Edit Slicing profiles menüpont, majd itt válasszuk az általunk használt profilt és nyomjuk meg az Edit gombot). Ezután váltsunk fent az Analyze pontra és ezen belül a Statistic alképernyőre (lásd alábbi képernyő mentésen). Itt kapcsoljuk be az Activate Statistics lehetőséget, majd pedig a Cost alatt állítsuk be a következő paramétereket:
Machine Time ($/hour)
Mekkora költséget számoljon óránként a nyomtatóra (amortizáció, bekerülési költség, munkadíj, rezsi, stb.). Forintban is megadhatjuk akár.
Material ($/kg)
Mennyibe kerül 1kg anyag (figyelembe vehetjük azt is, ha általában nem az első nyomtatás sikerül tökéletesre, hanem többször próbálkozunk).
Ha beállítottuk ezeket, mentsük le a profilt (File -> Save and Close).
Ha beállítottuk a profilt, akkor a következő Gcode generálás után az alsó konzolba ki fogja írni a ReplicatorG a becsült költségeket. Lehet, hogy feljebb kell görgetni, mert nem pont a legvégére kerül ez az információs blokk.
12. Dual extrusion - kétszínű, két extrúderes nyomtatás (Duplicator 4)
A nyomtatásról
Az első lépés a dupla extrúderes (két színű) nyomtatás (angolul dualstrusion) esetén, hogy fűzzünk mindkét extrúrderbe szálat. Ezután próbáljuk meg az első teszt nyomtatást végrehajtani (lásd a Modellek összekombinálása részt). Ha a fejek nincsenek szinkronban, akkor újra kell kalibrálnunk az extrúdereket (lásd Kalibrálás rész).
Kétszínű nyomtatáshoz két STL fájlra van szükségünk, színenkénti bontásban. A kétszínű nyomtatáshoz az utasítások (Gcode) generálása úgy történik, hogy a ReplicatorG a szeletelő (a Skeinforge) segítségével mindkét STL fáljhoz külön-külön legenerálja a Gcode fájlt, majd a végén azokat összekombinálja egy nagy Gcode fájlban.
Ezután a folyamat ugyanaz, mint a normál nyomtatásnál: vagy SD kártyáról vagy közvetlenül USB kapcsolaton keresztül kinyomtathatjuk a tárgyat. Általában egy több színű nyomtatás jóval tovább tart, mivel az egyes szín váltási részeknél többet kell mozognia a nyomtató fejnek.
Modellek összekombinálása
A két extrúderes nyomtatáshoz válaszuk a Gcode menüből a Merge STL for DualExstrusion menüpontot. Itt a feljövő ablakban a Browse gombok segítségével töltsük be a jobb ill. bal oldali extrúderhez tartozó STL fájlt (Left Extruder és Right Extruder szövegdoboz). Majd adjunk meg egy kimemeti Gcode fájlnevet (Save As szövegdoboz), amibe a ReplicatorG a kombinált utasításokat menti majd le. Miután kiválasztottuk a két STL fájlt és megadtuk a Gcode fájl nevét, nyomjuk meg a Merge gombot.
Ezután két ablakot kapunk, a szokásos Generate Gcode ablakot, mindkettő STL fájlra külön. Itt érdemes ugyanazokat a beállításokat alkalmazni, főleg a rétegvastagság tekintetében. A sebességgel ill. hőmérséklettel esetleg játszhatunk, hogy különböző legyen, ha szükséges, de elsőként inkább ugyanazokat az értékeket adjuk meg mindkét Generate Gcode ablakban
Első teszt
Első próbaképpen töltsünk le az alábbi teszt modellt: http://www.thingiverse.com/thing:124450/#files
A két STL fájlt mentsük le valahova, majd az előző részben leírt módon kombináljuk össze a két STL fájlt. Indístuk el a nyomtatást.
Ha nem illeszkednek megfelelően a részek (túlságosan átfedik egymást, vagy távol vannak egymástól), akkor ugorjunk a Kalibrálás részhez és állítsuk be a megfelelő paramétereket.
Kalibrálás
Ha a fent kinyomtatott tárgynál azt tapasztaltuk, hogy a fejek nincsenek megfelelően szinkronban, akkor az X/Z toolhead offset-eket újra kell kalibrálni.
Ennek folyamata a következő, amit ismételjünk addig, amíg megfelelő nem lesz a két extrúder beállítása:
- Töltsük le a következő két STL fájlt (ez a modell: http://www.thingiverse.com/thing:35686):
http://www.thingiverse.com/download:102302
http://www.thingiverse.com/download:102303 - Kombináljuk össze a két STL az előző részben leírt módon. A Gcode generáláshoz a következő paramétereket használjuk (mindkét extrúder esetén):
Object Infill: 0%
Layer height: 0.27 mm
Number of shells: 1
Feedrate: 30 mm / sec | Travel feedrate: 40 mm / sec
Print temperature: 225 (ABS esetén)
A Raft / support NE legyen bekapcsolva! - Nyomtassuk ki a generált Gcode-ot (nyugodtan USB kapcsolaton keresztül is lehet, nem kell SD kártyára másolni). Nyomtatás után nézzük meg, hogy az alsó és felső kereszt hogyan helyezkedik el a középsőhöz képest
- Ha valamelyik irányba el van csúszva a középső kereszt az alsó és felsőhöz képest, akkor menjünk a Machine -> Onboard Preferences menüpontjában, itt pedig a Homing / VREF fülre. Itt írjuk át az X toolhead offset majd az Y toolhead offset értékeket. 0,1 vagy 0,05 mm-enként változtassuk, egyszerre csak az egyik értéket (vagy az X vagy az Y toolhead offset értéket)
- Nyomjuk meg a Commit Changes gombot, nyomjuk meg a ReplicatorG-ben a Connect gombot a felső ikonsoron az újracsatlakozáshoz, és próbáljuk újra a nyomtatást.
Próbanyomatként próbálkozhatunk ezzel is: http://www.thingiverse.com/thing:21268
Egy másik, elméletileg egyszerűbb kalibrációs módszer a gyári megoldás, de ezzel nekünk nem sikerült teljesen jól kalibrálni a fejeket: http://www.makerbot.com/support/replicator/troubleshooting/nozzle-align/
Tippek
Két extrúderes nyomtatásnál javasolt kicsit alacsonyabb sebességen nyomtatni. A hőmérsékletet és a sebességet mindkét extrúder Gcode generálásánál ugyanarra javasolt állítani, a rétegvastagságot viszont kötelező ugyanarra állítani. Raft-ot (alaphálót) nem tudunk két extrúderes nyomtatásnál használni.
Elképzelhető, hogy az elkészült tárgy oldalán apró kis műanyag darabkák rakódnak le a két extrúder folyamatos cseréje miatt. Ezeket modellező szikével vagy késsel könnyen eltávolíthatjuk.
Modellek
Néhány kétszínű modell, amit a fent leírt módon kinyomtathatunk próbaképpen:
13. Biztonsági másolat készítése a beállításokról
Skeinforge profilok mentése és visszaállítása
Ha biztonsági mentést akarunk készíteni a Skeinforge (szeletelési) profilkról, akkor a következő könyvtárban találjuk a nem alapértelmezési szerinti (pl. Replicator slicing defaults) profilokat (tehát azokat, amelyeket pl. lemásoltunk a leírásnak megfelelően):
C:\Users\Username\.replicatorg\sf_50_profiles
Ahol a Username a felhasználónév, amit használunk.
Másoljuk valahova az ebben a könyvtárban található összes fájlt és mappát. Ha később vagy akár egy másik gépre vissza szeretnénk állítani ezeket, másoljuk vissza ugyanebbe a könyvtárba az összes mappát és fájlt.
Az alap profilokat (ezeket nem javasoltuk megmódosítani, de ha mégis ezeket módosítottuk volna) ebben a könyvtárban találjuk:
C:\replicatorg-Sailfish\skein_engines\skeinforge-50\skeinforge_application\prefs
Ahol a C:\replicatorg-Sailfish\ az a könyvtár, ahova kitömörítettük az első fejezetben leírt módon a Sailfish ReplicatorG programot.
A ReplicatorG beállításokat nem fontos elmenteni, mivel csak 1-2 dolgot tartalmaznak (pl. hogy betöltődjön-e az utoljára betöltött STL fájl).
14. Hibaelhárítás
Sokáig tart, amíg a nyomtatás elkezdődik
Ez főleg a nagyobb tárgyasztalos nyomtatóknál (pl. a Duplicator 4 ilyen) fordul elő. Oka, hogy az elektronika először a tárgyasztalt fűti fel, ami elég sokáig eltarthat, főleg ha magas hőmérsékletre állítjuk a tárgyasztalt és/vagy a külső hőmérséklet alacsonyabb. Miután a tárgyasztal felfűtésre került, csak utána kezdődik az extrúder(ek) fűtése. Megoldás lehet - ha nem is a lassú felfűtési időre - hogy a nyomtatón (Duplicator 4-en) a szeletelés (slicing) alatt, amíg a számítógép dolgozik, elindítjuk a Preheat (előfűtés) funkciót. Ennek köszönhetően amint elkészült a szeletelt fájl, szinte azonnal elkezdődhet a nyomtatás.
Nem tud csatlakozni USB kapcsolaton keresztül a nyomtatóhoz a ReplicatorG programban
Próbáljuk meg ki és bekapcsolni a nyomtatót, illetve az USB kábelt utána kihúzni majd újra csatlakoztatni. Ezután próbáljuk meg az újracsatlakozást a ReplicatorG programban a Connect gomb megnyomásával (jobb felső ikonsor, utolsó előtti gomb). Ha nem megy, akkor nézzük meg, hogy a Machine --> Connection menüben melyik COM port van kiválasztva. Nyomjuk meg meg a Rescan serial ports menüpontot és próbáljunk meg kiválasztani a megfelelő COM portot. Ezután kíséreljük meg az újracsatlakozást. Ha ezután sem megy, próbálkozzunk másik (rövidebb) USB kábellel vagy másik USB porttal (lehetőség szerint olyat válasszunk, ami közvetlenül az alaplapra csatlakozik).
A nyomtatás elindul anélkül, hogy a fúvóka felmelegedne, ezért nem nyomtat
Ez a ReplicatorG egy bugja, és főleg a bal oldali extrúder esetén fordul elő, hogy USB kapcsolaton keresztül nyomtatva elindul a nyomtatás anélkül, hogy a fúvóka felforrósodna. Megoldás, hogy az SD kártyáról nyomtassunk. Illetve használjuk a jobb extrúdert, ha lehetséges. Sok esetben nem is jön elő a hiba.
A tárgy szélei felpöndörödnek nyomtatás közben
Ez egy nagyon gyakori probléma ilyen kategóriájú 3D nyomtatóknál, még a jóval drágább Makerbot termékeinél is (lásd ezt a fórumot: base doesn't stick/warps). A felpöndörödés leginkább az ABS-el való nyomtatáskor fordul elő. Lehetséges okokat lásd a "A tárgy elmozdul nyomtatás közben" résznél.
A tárgy elmozdul nyomtatás közben
Ha nem megfelelő a tapadás, akkor nyomtatás közben (akár az elején, de lehet, hogy a nyomtatás közepe vagy vége felé) a nyomtatott tárgy elmozdul a helyéről. Ilyenkor a nyomtatást meg kell szakítani, és sajnos nem is lehet folytatni. Az elmozdulás okai és lehetséges megoldásai:
- Nem megfelelő kalibrálása a tárgyasztalnak: a fúvóka túl messze kezdi el nyomtatni az első réteget a tárgyasztaltól, így nincs megfelelő tapadás. Esetleg középen jó a távolság, de nem vízszintes (párhuzamos) a fúvóka mozgása a tárgyasztalhoz képest. Végezzük el újra a kalibrálást (lásd a nyomtatóhoz tartozó leírást).
- Nem megfelelő tárgyasztal hőmérséklet: általában ABS esetén 90-110 fokot szoktunk javasolni. Fűtött helyiségben akár 90 fok is elegendő, hideg helyiségben (pl. pince) lehet, hogy 110 fok is kell. Magasabb nem javasolt, mert akkor az első rétegek megrogyhatnak a nagy hőmérséklet miatti olvadástól. PLA anyag esetén 30-60 fokot javasolnak, függően attól, hogy használunk-e tapétaragasztó szalagot a tapadáshoz
- Környezeti okok: fontos, hogy a nyomtató olyan helyen legyen, ahol nincs huzat, nincsenek levegőáramlatok, hőmérséklet ingadozások. Ha ezt nem tudjuk biztosítani, akkor javasolt befedni a nyomtató oldalait ill. a tetejét lehetőségek szerint. Akár plexivel, akár kartondobozzal vagy vékony műanyag fóliával / fedőlappal is lehet, ami megakadályozza hogy a huzat rontson a nyomtatás minőségén illetve a hőmérséklet is kiegyenlítettebb lesz
- Túl kicsi / vékony alapterület a kezdő rétegeknél: ha a tárgy alapterülete kicsi, akkor nem lesz elég tapadási pont, így nagyon könnyen elmozdul / felborul. Ilyenkor próbálkozzunk lassabb sebességgel illetve a Raft (alapháló) lehetőséggel.
- Szennyeződés a tárgyasztalon / sérült kapton fólia: rendszeresen tisztítsuk a tárgyasztalt acetonos törlőkendővel, a szennyeződés is csökkentheti a tapadás minőségét. Illetve ha a kapton fólia a tárgyasztalon sérült, sérülések vannak rajta, akkor ez is okozhat problémát (ez esetben cseréljük).
- Túl gyors nyomtatási sebesség: bizonyos sebesség felett előfordulhat, hogy már akár az első pár réteget "feltépi" az extrúder fúvóka, vagy később a nagy sebesség miatt "beleakad" egy kiálló kis műanyag darabkába az extrúder fúvóka. Ha megfigyeljük a nyomtatást és valóban ez történik, csökkentsük a sebességet
A hidak (két pont közötti hosszabb ívek) lelógnak
Lásd a haladó Skeinforge beállítások fejezetetnél az Infill in Direction of Bridge beállítást. A beállítást követően a Skeinforge sokkal inkább a hídnak (átívelésnek) megfelelő vonalakat húz a híd első rétegénél.
A nyomtatott tárgy tetején lyukak láthatóak
Organikus görbületeknél, pl. lankás "domb" vagy lassan emelkedő részeknél előfordulhat, hogy a peremek (shells) nem elegendőek arra, hogy teljesen elfedjék a kitöltöttség részeket (infill). Ilyen esetben próbálkozzunk több peremmel (Number of shells), mondjuk 2-3-mal, illetve a Haladó Skeinforge beállítások fejezetben találunk még paramétereket, hogy hova generáljon a Skeinforge extra peremeket. Próbálkhozhatunk még lassabb nyomtatással illetve nagyobb mértékű kitöltöttséggel is (infill). A másik oka a lyukaknak, ha kis rétegvastagságot használunk (0.2mm vagy alatta), ilyenkor nem elegendő az alapértelmezés szerinti 3 tömör rétegvastagság az alsó ill. felső szinteknél. Ekkor emeljük a Solid Surface Thickness paramérert (lásd Haladó Skeinforge beállítások fejezet).
A nyomtatott tárgy egyik szélén / élén végigfut egy apró vonal
Ez egy tipikus jelenség a nyomtatási technológiából adódóan. Ahol a Z (függőleges) irányba mozdul az extrúder, ott látható egy apró vonal, ami végigfut a tárgy szélén. Kisebb sebességnél nem olyan észrevehető.
A nyomtató nem megfelelő helyen kezdi a nyomtatás
Kalibráljuk újra a kezdőpontokat, mert a nyomtató X/Y/Z offset-ei minden bizonnyal el vannak állítva. Ennek módját a nyomtató leírásában találjuk (amit itt a weboldalon is megtalálunk a Leírások menüpont alatt). Ha túl magasan kezdődik a nyomtatás, vagy túlságosan is belemar a nyomtató a tárgyasztalba, akkor az úgynevezett Level-ing lépést kell újra elvégeznünk, hogy a fúvóka és a tárgyasztal távolsága optimális legyen.
A nyomtató feje a kezdőpozicionálásnál tovább megy a kelleténél és hangos, kellemetlen, kattogó hangot ad
Kalibráljuk újra a kezdőpontokat, mert a nyomtató X/Y/Z offset-ei minden bizonnyal el vannak állítva. Ennek módját a nyomtató leírásában találjuk (amit itt a weboldalon is megtalálunk a Leírások menüpont alatt).
A nyomtatott tárgyat nem tudom eltávolítani
Ez a jobbik eset, mintha nem maradna a tárgyasztalon a tárgy, de persze ez is okozhat problémákat. Legtöbb esetben ha nagy a tárgy alapterülete, meg kell várnunk, amíg kihűl a tárgy és a tárgyasztal. Ha ezután sem tudjuk a tárgyat eltávolítani, próbálkozhatunk lapos végű makett szikével vagy valami spakli szerű alkalmatossággal. Nyomtatható borotva penge tartó: http://www.thingiverse.com/thing:34481 vagy http://www.thingiverse.com/thing:3090
Egyéb nyomtatási minőségi problémám van
Az alábbi helyeken kérhetünk segítséget, ha kérdésünk van a paraméterekkel kapcsolatban illetve ha nem értjük, miért úgy sikerült a nyomtatás, ahogy: http://forums.reprap.org/list.php?154 vagy http://forums.reprap.org/list.php?262 Ezeken a fórumokon úgy is kérhetünk segítséget (sőt úgy érdemes), hogy lefotózzuk az elkészült tárgyat, és a problémás részt, és ez alapján kérünk tanácsot, mit változtassunk.
15. Modell ajánló
Az alábbiakban ajánlunk néhány modellt nyomtatásra, a teljesség igénye nélkül:
- Citroen kisautó (koncept autó 1939-ből)
- Bagoly szobor
- Torony
- Ölelkező baglyok
- Kerek torony
- 3D végtelen csomó
- Béka
- Stanford nyúl
- Mókus
- Szalvéta gyűrűk
- Nagy fogaskerék
16. Kalibrációs tárgyak
Ezekkel a tárgyakkal tesztelhetjük a nyomtatónk képességeit illetve felhasználhatjuk őket arra, hogy finomhangoljuk a paramétereket. Fontos viszont megjegyezni, hogy ezen tárgyak egy része nem feltétlenül fog azonnal tökéletesen nyomtatódni, csak hosszas kísérletezések és finomhangolások után.
