Kosár 0

A Makerware használata

1. A Makerware

2. Telepítés és konfigurálás

3. A Makerware modell kezelési lehetőségei

4. Egyszerű nyomtatás

5. Nyomtatás USB kapcsolaton keresztül és SD kártyáról

6. További nyomtatási beállítások

7. Dual extrusion - kétszínű, két extrúderes nyomtatás

8. Haladó nyomtatási beállítások szerkesztése

9. Hibaelhárítás


1. A Makerware

A Makerware a Makerbot cég 3D nyomtató kezelő szoftvere, amit kifejezetten a Makerbot által gyártott nyomtatókhoz fejlesztettek ki. Mivel az általunk forgalmazott nyomtatók a Makerbot nyílt forráskódú design-jára és hardverére épül, ezért teljes mértékben kompatibilisek az általunk forgalmazott Come3D C120 (megfelel a Makerbot Thing-O-Matic-nak) és Wanhao Duplicator 4 (megfelel a Makerbot Replicator 1-nek) a Makerware-rel. A Come3D nyomtatónál annyi a limitáció, hogy mivel nincs LCD kijelzője, ezért csak az szeletelési fájlt (X3G) tudjuk legenerálni a Makerware-ben, majd azt memóriakártyára másolva el tudjuk indítani a nyomtatást a ReplicatorG programból (lásd később). A Duplicator 4 mind szimpla mind dupla extrúderes nyomtatójával viszont tökéletesen használható a program. Egyedül a firmware (nyomtatóvezérlő) paramétereinek szerkesztéséhez és esetleg a szintezéshez javasoljuk a ReplicatorG használatát, ha úgy döntenénk, nem a ReplicatorG-t használjuk a nyomtatóhoz. Egyébként mindkét program hasonló minőségben állítja elő a nyomtatási utasításokat, inkább csak a kezelőfelületben és egy-két funkcióban van eltérés. A Makerware-t talán egy kicsit egyszerűbb használni, de a haladó beállításokat nehezebb elérni (lásd később). Összeségében az javasoljuk, hogy ismerkedjünk meg mindkét programmal, és próbáljuk ki, nekünk melyik a megfelelőbb. Az is lehet, hogy bizonyos jellegű modelleket az egyikben, más jellegűeket a másik programban tudunk jobban kinyomtatni.

Javasoljuk, hogy olvassák el a ReplicatorG-ről szóló leírásunkat is, mivel abban sok hasznos, Makerware-re is érvényes tippet kaphatunk.

2. Telepítés és konfigurálás

A Makerware elérhető a legtöbb operációs rendszerhez (MacOS, Linux, Windows). Sajnos a legújabb verzió egyelőre csak Windows 7-en működik, XP-n nem. A megfelelő verzió innen tölthető le: http://www.makerbot.com/makerware/#downloads

Töltsük le a telepítőfájlt a fenti linkről és indítsuk el a telepítőt. A telepítés során nem kell beállítani semmit, kattintsuk végig a folyamatot.

Az első indításnál ki kell választanunk, milyen nyomtatónk van. Wanhao Duplicator 4, dupla extrúderes esetén ez a The Replicator (Dual), ha szimpla extrúderes, akkor a The Replicator. Come3D C120 esetén pedig Thing-O-Matic.

Ha itt nem adtuk meg a nyomtató típusát, akkor a MakerBots menü Type of Makerbot almenüjében is kiválaszthatjuk.

Come3D C120 nyomtató esetén az első alkalommal szükséges lehet egy plusz lépés: nyissuk meg a MakerBots menüt, itt válasszuk a Control Panel menüpontot. A felnyíló ablakban kattintsunk a Connect gombra. Ugyanezen ablakban tudjuk amúgy a Direct Controls gomb megnyomásával a szál cserét és betöltést segítő lehetőséget elérni. (Megjegyzés: ne használjuk az Onboard Preferences lehetőséget a Makerware-ben, mert rossz beállításokat eredményezhet! Használjuk a ReplicatorG programot ehhez - lásd leírásunkat.)

3. A Makerware modell kezelési lehetőségei

A bal oldalon található ikonokkal tudunk bizonyos transzformációkat (pl. mozgatás, forgatás) elvégezni a betöltött modellen. Próbaképpen töltsük le a thingiverse-ről a következő torony modellt: http://www.thingiverse.com/download:251033 (a modell leírása: http://www.thingiverse.com/thing:122129) Töltsük be a File -> Open menüponttal az STL fájlt vagy a felső ikonsoron található Add gombbal (+ jel).

Mozgatás

Kattintsunk a mozgatni kívánt modellre a 3D-s nézetben, majd pedig kattintsunk a Move ikonra a bal oldali ikonsoron. Itt megadhatunk egy relatív mm számot, amennyivel az adott tengely mentén elmozgatjuk a tárgyat. Illetve hasznos lehet az On Platform gomb, ha a tárgy alja nem érinti a tárgyasztal síkját (ez esetben nyomtatni sem lehet). A Center gombbal pedig középre helyezhetjük a modellt. Ebben a nézetben ha a bal egérgombot lenyomva tartjuk, akkor szabadon mozgathatjuk a tárgyat.

Forgatás

Kattintsunk a forgatni kívánt modellre a 3D-s nézetben, majd pedig kattintsunk a Turn ikonra a bal oldali ikonsoron. Itt megadhatunk egy relatív fokot, amennyivel az adott tengely mentén el szeretnénk forgatni a tárgyat. A 90 fokos forgatásokhoz külön gombok is vannak. Ebben a nézetben ha a bal egérgombot lenyomva tartjuk, akkor szabadon forgathatjuk a tárgyat, de ezzel óvatosan bánjunk, mivel ha olyan szögbe forgatjuk a tárgyat, hogy nem sík a tárgy alja a tárgyasztal mentén, akkor csak támaszték (Support) lehetőséggel lehetséges a nyomtatás (lásd később).

Átméretezés

Kattintsunk az átméretezni kívánt modellre a 3D-s nézetben, majd pedig kattintsunk a Scale ikonra a bal oldali ikonsoron. Itt megadhatunk egy relatív méretet százalékban (Scale to szövegdoboz), amennyivel át szeretnénk méretezni a tárgyat. Illetve az egyes tengelyek mentén megadhatunk egy mm-es méretet is, hogy mekkora legyen a tárgy az adott szél mentén. A Maximum Size gombbal az elérhető maximális méretre tudjuk méretezni a tárgyat. Ebben a nézetben ha a bal egérgombot lenyomva tartjuk, akkor szabadon méretezhetjük át a tárgyat.

Objektum extrúder beállítás

Kattintsunk a kívánt modellre a 3D-s nézetben, majd pedig kattintsunk az Object ikonra a bal oldali ikonsoron. Itt megadhatjuk a kijelölt modellre, hogy melyik extrúderrel nyomtassa a tárgyat (ha dupla extrúderes a nyomtatónk, mint pl. a Wanhao Duplicator 4).

Nézetváltás

Az egér görgővel zoomolhatunk. Ha a nézeten lenyomva tartjuk a a bal vagy a jobb egérgombot és mozgatjuk az egeret, akkor a nézetet forgathatjuk. A középső gomb lenyomásával és az egér mozgatásával a nézetközéppontot mozgathatjuk.

Angol nyelvű leírás: http://www.makerbot.com/support/makerware/documentation/usage/

4. Egyszerű nyomtatás

Az előző fejezetben említett torony modellt töltsük le a számítógépre (http://www.thingiverse.com/download:251033) és nyissuk meg, ha még nincs megnyitva (+ gomb a felső ikonsoron vagy File -> Open).

Kattintsunk a felső ikonsoron található középső Make gombra. Ezt követően egy új ablak nyílik, ahol beállíthatjuk az alapvető nyomtatási paramétereket. A bal oldali képernyő a Come3D nyomtató esetén (Thing-O-Matic típus) kissé máshogy nézhet ki, mivel ott csak egy extrúder fej van.

Az első sorban lévő I want to: lehetőségnél válasszunk a Make It Now (azonnali nyomtatás) illetve az Export to a File (fájl exportálása) lehetőségek közül. Az elsőt akkor válasszuk, ha a számítógépen keresztül szeretnénk végrehajtani a nyomtatást, és nem memóriakártyáról. Ez az opció csak akkor választható, ha a nyomtató a számítógépre van csatlakoztatva és be van kapcsolva. Az Export to a File lehetőség esetében egy memóriakártyára tudjuk exportálni a nyomtatási utasításokat tartalmazó fájlt. Ekkor vagy az LCD kijelzőről (Wanhao Duplicator 4 esetén), vagy a ReplicatorG programból (Come3D C120 esetén) el tudjuk indítani a nyomtatást (lásd következő részt az SD kártyáról való nyomtatásról).

Ha nincs bekapcsolva az Advanced options (lásd a További nyomtatási beállítások részt), alapból a Resolution-nél található lehetőségek közül válaszhatunk: Low, Standard és High. Ezek a nyomtatási minőséget és ezzel arányosan a sebességet fogják meghatározni. A Low felbontás 0.3 mm-es rétegvastagságot jelent és viszonylag nagy sebességet, a Standard 0.2 mm-t, a High pedig 0.1 mm-es rétegvastagságot. Javasolt először a Low felbontással próbálkozni, mert a minőség így is megfelelő, de sokkal gyorsabb a nyomtatás.

Ha a Raft lenyíló menüben az Off-tól eltérő értéket válaszunk, akkor a generáláskor egy alapháló kerül a nyomtatott tárgy alá, ami javítja a tapadást és kis alapterületű tárgyaknál is szükséges lehet. A Come3D C120 esetén a Raft opció egy jelölőnégyzet, amit ki és bekapcsolhatunk.

Ha a Support lenyíló menüben az Off-tól eltérő értéket válaszunk, akkor a generáláskor támasztékot generál a program az olyan helyeken, amelyeket amúgy nem lehetne megfelelően nyomtatni, mert a levegőben lógnak, pl. egy kinyújtott kar. A Come3D C120 esetén a Support opció egy jelölőnégyzet, amit ki és bekapcsolhatunk.

Ha kiválasztattok, milyen minőségben és beállításokkal nyomtatunk, nyomjuk meg az Export vagy Make gombot (függően attól, hogy SD kártyára exportálni akarjuk a fájlt, vagy közvetlenül a számítógépről nyomtatni). Ezután megjelenik a nyomtatási előnézet, ahol láthatjuk, hogy mennyi a becsült nyomtatási idő és a becsült anyagmennyiség felhasználás (grammban).

Itt nyomjuk meg a Make vagy az Export gombot a folytatáshoz. Ha a Make gombot nyomjuk meg, akkor a nyomtató elindítja a nyomtatást, aminek első lépése, hogy felfűti a tárgyasztalt és az extrúder(eke)t. Ezután elkezdődik a nyomtatás.

Miután elindítottuk a nyomtatást, viszonylag sok idő is eltelhet, amíg a tárgyasztal és az extrúder a megfelelő hőmérsékletre melegedik, legyünk türelemmel.

Fontos, hogy ha közvetlenül a számítógépről nyomtatunk, állítsuk át az energiagazdálkodási lehetőségeket, hogy a nyomtatási idő előtt ne menjen a számítógép alvó állapotba. Laptop esetén - hosszabb nyomtatáskor - javasolt töltőre csatlakoztatni a számítógépet.

5. Nyomtatás SD kártyáról

SD kártyáról való nyomtatáshoz válasszuk az Export to a file lehetőséget az ablak tetején és mentsük le a generált fájlt az SD kártyára. Duplicator 4 esetén helyezzük a memóriakártyát a nyomtatóba és a nyomtató LCD menüjén válasszuk a Print from SD card menüpontot, itt válasszuk ki a fájlt és nyomjuk meg a középső gombot.

Come3D nyomtató esetén ugyanígy generáljuk SD kártyára a fájlt, majd pedig lépjünk ki a Makerware programból. Utána a ReplicatorG programból el tudjuk indítani a nyomtatást. Lásd A ReplicatorG program és a Skeinforge használata írásunk Nyomtatás fejezetét.

6. További nyomtatási beállítások

Ha a nyomtatási ablakban rákattintunk az Advanced Options gombra, akkor további dolgokat tudunk beállítani.

A Quality fülön az alábbiakat:

  • Infill: a kitöltöttség %-ban. Legtöbb esetben nem érdemes 20-25% fölé menni, általában a 10-15% is elég, sőt sok esetben a 0% is jó eredményt. Minél nagyobb az érték, annál több műanyag fogy és annál tovább tart a nyomtatás.
  • Number of shells: Hány pereme legyen a tárgynak. Minimum 1 az értéke. Minél nagyobb az érték, annál szilárdabb lesz a tárgy külseje, de annál tovább is tart a nyomtatás. Általában 3-4-nél nem érdemes magasabbra emelni, és legtöbb esetben a 2 a jó érték. Ha olyan dolgot nyomtatunk, ahol nagyon vékony részletek vannak, akkor csökkentsük 1-re az értéket.
  • Layer height: rétegvastagság. Ez a függőleges felbontást határozza meg. 0.3mm esetén is sok esetben szép eredményt kapunk, de 0.1mm-nél már alig észrevehetően a rétegek, de ezért cserébe kb. 3x annyi ideig tart a nyomtatás, mint a 0.3mm esetén, illetve a 0.1mm-es nyomtatáshoz nagyon pontosan kell beállítani a tárgyasztalt párhuzamosságát.

A Temperature fülön ezeket:

  • Extruders: hány fokos legyen az extrúdálási (sajtolási) hőmérséklet. ABS esetén kb. 230-235 fokra érdemes állítani, de lehet kísérletezni alacsonyabb hőmérséklettel is. PLA esetén pedig 190-210 körül, de ezt is inkább kísérletezés következtében állapítható meg, mert még az egyes színek között is lehet eltérés az optimális hőmérsékletet illetően.
  • Heat the Build plate: ha bekapcsoljuk, akkor a tárgyasztalt is fűti a nyomtatás közben a nyomtató. ABS esetén kötelező, máskülönben nem tapad a nyomtatott tárgy. PLA esetén lehet kísérletezni fűtés nélküli nyomtatással, de akkor pedig ragasztószalagot kell használnunk.
  • Build plate: a tárgyasztal hőmérsékletét határozza meg. ABS esetén kb. 95-110 fokra érdemes állítani (alapból kezdjük 105 fokon), de lehet kísérletezni alacsonyabb hőmérséklettel is. PLA esetén valószínűleg nem szükséges 60 fok felé emelni a hőmérsékletet.

A Speed fülön pedig a következőket:

  • Speed while extruding: a nyomtatási sebességet határozza meg. A jobb minőség eléréséhez válasszunk alacsonyabb sebességet (pl. 30-50 mm/sec), de általában 90 mm/sec sebességgel is jó eredményt érhetünk el.
  • Speed while traveling: a nem extrúdálási (fejmozgatási) sebességet határozza meg. Általában 100-150 mm/sec körül is megfelelő a nyomtatás.

7. Dual extrusion - kétszínű, két extrúderes nyomtatás

A kétszínű nyomtatás nagyon egyszerű a Makerware programban. Annyi a dolgunk, hogy mindkét STL fájlt, egymás után betöltjük a felső ikonsor Add (+) gombjával. Utána kattintsunk az egyik részre, majd a bal oldali menüsorban válasszuk az Object ikont. Itt adjuk meg, melyik extrúderrel (Left vagy Right) szeretnénk az adott részt nyomtatni. Utána végezzük el ezt a lépést a másik modell darabra is. Ezután a nyomtatás ugyanúgy történik, mint az egy extrúderes nyomtatás esetén.

8. Haladó nyomtatási beállítások szerkesztése

Hasonlóan a Skeinforge beállításokhoz a ReplicatorG program esetében, a Makerware is lehetőséget biztosít olyan paramétereket átállítására, amelyet általában nem kell megváltoztatni. Ezen paraméterek részletes leírásával később bővítjük a fejezetet, addig is a Makerware angol nyelvű leírását javasoljuk elolvasni: 

http://www.makerbot.com/support/makerware/documentation/slicer/

9. Hibaelhárítás

Nem indul el a szeletelés (slicing), hibaüzenetet kapok

A Makerware-ben van egy hiba, hogy nem indul el a modell konvertálása (slicing) ha olyan userrel vagyunk bejelentkezve, amiben ékezetek vannak. Ilyenkor hibát kapunk amint megnyomjuk a Make vagy Export gombot. Megoldásként használjunk olyan usert, pl. User1, amiben nincsenek ékezetek és más speciális karakterek. Remélhetőleg a hibát hamarosan javítják egy újabb verzióban.

Telepítés

Ha a telepítés során hibába ütköznénk, próbáljuk újratelepíteni a programot. Telepítés során a driver-ekre biztonsági figyelmeztetést is kaphatunk, de ezekkel nem kell foglalkozni, a Makerware meghajtóprogramjai biztonságosak.

Csatlakozás a nyomtatóhoz

Ha nem csatlakozik a nyomtatóhoz a program, akkor próbáljuk ki-be húzni az USB kábel, a nyomtatót ki és bekapcsolni, illetve indítsuk újra a Makerware kezelő szolgáltatást a Services menü Restart Background Service menüponttal.

Dupla szín beállítás

Ha a kétszínű nyomtatás alkalmával az egyes színek el vannak csúszva, nem ott érintkeznek, ahol kéne, akkor valószínűleg újra kell kalibrálni az extrúder offseteket. Lásd A ReplicatorG program és a Skeinforge használata című leírásunk ide vonatkozó részét.

Előnézet probléma

Bizonyos videókártya driverekkel (főleg Nvidia kártyák esetén) probléma lehet az előnézettel és a 3D nézettel. Ez esetben próbálkozzunk másik driverrel.

 

Elindítottuk blog oldalunkat, ahol hasznos és érdekes leírásokat osztunk meg a nyomtatóról és a nyomtatási tippekről. Érdemes elolvasni az elejétől az összes bejegyzést!