Kosár 0

A FlashPrint használata Duplicator 4/4S 3D nyomtatókkal

1. A FlashPrint

2. Telepítés és konfigurálás

3. Modell kezelési lehetőségek

4. Egyszerű nyomtatás

5. Nyomtatás

6. További nyomtatási beállítások

7. Dual extrusion - kétszínű, két extrúderes nyomtatás

8. Haladó nyomtatási beállítások szerkesztése

9. Hibaelhárítás


1. A FlashPrint

A FlashPrint a FlashForge cég 3D nyomtató kezelő szoftvere. A FlashForge is hasonló 3D nyomtatókat gyárt, mint a Wanhao, pl. Makerbot Replicator 1 klónokat is. Így a FlashForge kompatibilis a Wanhao D4-gyel is. Hasonló funkciók vannak benne, mint a Makerware-ben, de folyamatosan fejlesztik. Néhány előnye a Makerware-hez képest:

  • Könnyebben finomhangolható a szeletelési paraméterek, könnyebben lehte elmenteni az aktuális beállításokat
  • Jobb alátámasztás generálás, kézzel elhelyezhető alátámasztás
  • Beépített modell javítási funkciók
  • Modell darabolási funkciók

Hátránya: egyedül a két exrtrúderes nyomtatás esetén van egy kis hátránya, mivel a Makerware-ben van egy automatikusan generált "törlő fal", ami az éppen nem használt extrúder "csöpögését" ellentételezi.

2. Telepítés és konfigurálás

A FlashPrint elérhető a legtöbb operációs rendszerhez (MacOS, Linux, Windows):

Az első indításnál ki kell választanunk, milyen nyomtatónk van. A Wanhao Duplicator 4/4S nyomtató esetén ez a FlashForge Creator Pro.

Ha itt nem adtuk meg a nyomtató típusát, akkor a Print menü Machine Type almenüjében is kiválaszthatjuk.

3. Modell kezelési lehetőségek

A bal oldalon található ikonokkal tudunk bizonyos transzformációkat (pl. mozgatás, forgatás) elvégezni a betöltött modellen. Próbaképpen töltsük le a thingiverse-ről a következő azték figura modellt: http://www.thingiverse.com/download:384098 (a modell leírása: http://www.thingiverse.com/thing:205869) Töltsük be a File -> Load File menüponttal az STL fájlt vagy a felső ikonsoron található Load gombbal.

Mozgatás

Kattintsunk a mozgatni kívánt modellre a 3D-s nézetben, majd pedig kattintsunk a Move ikonra a bal oldali ikonsoron. Itt megadhatunk egy relatív mm számot, amennyivel az adott tengely mentén elmozgatjuk a tárgyat. Illetve hasznos lehet az On Platform gomb, ha a tárgy alja nem érinti a tárgyasztal síkját (ez esetben nyomtatni sem lehet). A Center gombbal pedig középre helyezhetjük a modellt. Ebben a nézetben ha a bal egérgombot lenyomva tartjuk, akkor szabadon mozgathatjuk a tárgyat.

Az Edit menü Auto Layout All menüponttal is középre és a tárgyasztalra pozícionálhatjuk a fájlt.

Forgatás

Kattintsunk a forgatni kívánt modellre a 3D-s nézetben, majd pedig kattintsunk a Turn ikonra a bal oldali ikonsoron. Itt megadhatunk egy relatív fokot, amennyivel az adott tengely mentén el szeretnénk forgatni a tárgyat. A 90 fokos forgatásokhoz külön gombok is vannak. Ebben a nézetben ha a bal egérgombot lenyomva tartjuk, akkor szabadon forgathatjuk a tárgyat, de ezzel óvatosan bánjunk, mivel ha olyan szögbe forgatjuk a tárgyat, hogy nem sík a tárgy alja a tárgyasztal mentén, akkor csak támaszték (Support) lehetőséggel lehetséges a nyomtatás (lásd később).

Átméretezés

Kattintsunk az átméretezni kívánt modellre a 3D-s nézetben, majd pedig kattintsunk a Scale ikonra a bal oldali ikonsoron. Itt megadhatunk egy relatív méretet százalékban, amennyivel át szeretnénk méretezni a tárgyat. Illetve az egyes tengelyek mentén megadhatunk egy mm-es méretet is, hogy mekkora legyen a tárgy az adott szél mentén. A Maximum gombbal az elérhető maximális méretre tudjuk méretezni a tárgyat. Ebben a nézetben ha a bal egérgombot lenyomva tartjuk, akkor szabadon méretezhetjük át a tárgyat.

Objektum extrúder beállítás

Kattintsunk a kívánt modellre a 3D-s nézetben, majd pedig kattintsunk az Extruder ikonra a bal oldali ikonsoron. Itt megadhatjuk a kijelölt modellre, hogy melyik extrúderrel nyomtassa a tárgyat (ha dupla extrúderes a nyomtatónk, mint pl. a Wanhao Duplicator 4/4S).

Nézetváltás

Az egér görgővel zoomolhatunk. Ha a nézeten lenyomva tartjuk a a bal vagy a jobb egérgombot és mozgatjuk az egeret, akkor a nézetet forgathatjuk. A középső gomb lenyomásával és az egér mozgatásával a nézetközéppontot mozgathatjuk.

Modell vágás

A bal oldali Cut gombbal a tárgyat egy adott tengely mentén vagy egy szabadon választott vonallal félbevághatjuk. Ez trükkös tárgyak esetén jó trükk, illetve ha a tárgy alja nem teljesen sík.

4. Egyszerű nyomtatás

Az előző fejezetben említett azték figura modellt töltsük le a számítógépre (http://www.thingiverse.com/download:384098) és nyissuk meg, ha még nincs megnyitva (Load gomb a felső ikonsoron vagy File -> Load File).

A betöltés után, ha a tárgy nincs az asztalra pozícionálva, a következő üzenetet kapjuk, ahol a Yes gombbal automatikus pozícionálással középre helyezi a tárgyat-

Illetve ha a tárgy hibás, akkor a FlashPrint meg tudja javítani az apróbb hibákat, amelyek amúgy nyomtatási hibára vezethetnek (Repair model).

Kattintsunk a felső ikonsoron található középső Print gombra. Ezt követően egy új ablak nyílik, ahol beállíthatjuk az alapvető nyomtatási paramétereket. 

Ha nincs bekapcsolva az More options (lásd a További nyomtatási beállítások részt), alapból a Resolution-nél található lehetőségek közül válaszhatunk: Low, Standard és High és Hyper. Ezek a nyomtatási minőséget és ezzel arányosan a sebességet fogják meghatározni. A Low felbontás 0.3 mm-es rétegvastagságot jelent és viszonylag nagy sebességet, a Standard 0.18 mm-t, a High 0.14 mm-es, a Hyper 0.08mm-es rétegvastagságot. Javasolt először a Standard vagy Low felbontással próbálkozni, mert a minőség így is megfelelő, de sokkal gyorsabb a nyomtatás.

Ha a Support lenyíló menüben az Off-tól eltérő értéket válaszunk, akkor a generáláskor támasztékot generál a program az olyan helyeken, amelyeket amúgy nem lehetne megfelelően nyomtatni, mert a levegőben lógnak, pl. egy kinyújtott kar. 

Ha a Raft lenyíló menüben az Off-tól eltérő értéket válaszunk, akkor a generáláskor egy alapháló kerül a nyomtatott tárgy alá, ami javítja a tapadást és kis alapterületű tárgyaknál is szükséges lehet. 

Ha kiválasztottuk, milyen minőségben és beállításokkal nyomtatunk, nyomjuk meg az OK gombot. Utána meghatjuk, hova mentsük a nyomtatási fájlt (x3g fájl, amit első sorban a memóriakártyára teszünk). Ezután megjelenik a nyomtatási előnézet, ahol láthatjuk, hogy mennyi a becsült nyomtatási idő és a becsült anyagmennyiség felhasználás (grammban). Illetve a bal oldali részen rétegenként meg tudjuk nézni a szeletelt tárgyat.

5. Nyomtatás SD kártyáról

SD kártyáról való nyomtatáshoz mentsük le a generált fájlt az SD kártyára. Duplicator 4 esetén helyezzük a memóriakártyát a nyomtatóba és a nyomtató LCD menüjén válasszuk a Print from SD card menüpontot, itt válasszuk ki a fájlt és nyomjuk meg a középső gombot.

6. További nyomtatási beállítások

Ha a nyomtatási ablakban rákattintunk az More Options gombra, akkor további dolgokat tudunk beállítani.

A Layers fülön az alábbiakat:

  • Layer height: rétegvastagság. Ez a függőleges felbontást határozza meg. 0.3mm esetén is sok esetben szép eredményt kapunk, de 0.1mm-nél már alig észrevehetően a rétegek, de ezért cserébe kb. 3x annyi ideig tart a nyomtatás, mint a 0.3mm esetén
  • First Layer Height: első réteg vastagsága. Kis rétegvastagságnál amúgy nem tapadna meg jól az első néhány réteg, ha az első rétegnek a vastagsága alcsony. Érdemes ezt az alapértelmezésen hagyni.

A Shells fülön az alábbiakat:

  • Perimeter shells: Hány "pereme" legyen a tárgynak. Minimum 1 az értéke. Minél nagyobb az érték, annál szilárdabb lesz a tárgy külseje, de annál tovább is tart a nyomtatás. Általában 3-4-nél nem érdemes magasabbra emelni, és legtöbb esetben a 2 a jó érték. Ha olyan dolgot nyomtatunk, ahol nagyon vékony részletek vannak, akkor csökkentsük 1-re az értéket.
  • Top Solid Layers: hány réteg vastag legyen a felső része a tárgynak. Kis rétegvastagság esetén (0.15 -0.05) esetén legalább 8-10-re érdemes állítani, 0.15mm felett elég lehet 5-6 réteg is. Nagy alapterületű, felületű tárgy esetén sok időt és anyagot tudunk spórolni, ha ezt kisebbre vesszük, viszont megvan a veszélye, hogy "lyukacsos" lesz a tárgy teteje.
  • Bottom Solid Layers: az alsó rész rétegeinek száma, ezt is legalább 3-4-re állítsuk.

Az Infill fülön az alábbiakat:

  • Fill Density: a kitöltöttség %-ban. Legtöbb esetben nem érdemes 20-25% fölé menni, általában a 10-15% is elég, sőt sok esetben a 0% is jó eredményt. Minél nagyobb az érték, annál több műanyag fogy és annál tovább tart a nyomtatás.
  • Fill Pattern: kitöltési minta. A Hexagon méhkaptárszerű strúktura, a Line pedig keresztirányú vonalak.

A Speed fülön a következőket:

  • Print Speed: a nyomtatási sebességet határozza meg. A jobb minőség eléréséhez válasszunk alacsonyabb sebességet (pl. 30-50 mm/sec), de általában 70-80 mm/sec sebességgel is jó eredményt érhetünk el.
  • Travel Speed: a nem extrúdálási (fejmozgatási) sebességet határozza meg. Általában 100-150 mm/sec körül is megfelelő a nyomtatás.

A Temperature fülön ezeket:

  • Right Extruder: hány fokos legyen az extrúdálási (sajtolási) hőmérséklet. ABS esetén kb. 230-235 fokra érdemes állítani, de lehet kísérletezni alacsonyabb hőmérséklettel is. PLA esetén pedig 190-210 körül, de ezt is inkább kísérletezés következtében állapítható meg, mert még az egyes színek között is lehet eltérés az optimális hőmérsékletet illetően.
  • Platform: a tárgyasztal hőmérsékletét határozza meg. ABS esetén kb. 95-110 fokra érdemes állítani (alapból kezdjük 105 fokon), de lehet kísérletezni alacsonyabb hőmérséklettel is. PLA esetén valószínűleg nem szükséges 60 fok felé emelni a hőmérsékletet.

Az Others fülön az alábbiakat:

  • Cooling Fan Controls: az alaplapra köthető tárgyhűtő ventilátort vezérli. Amennyiben külső tápegység hajtja a tárgyhűtő ventilátort, ennek nincs jelentősége.

 

    7. Dual extrusion - kétszínű, két extrúderes nyomtatás

    A kétszínű nyomtatás nagyon egyszerű a programban. Annyi a dolgunk, hogy mindkét STL fájlt, egymás után betöltjük a felső ikonsor Load gombjával. Utána kattintsunk az egyik részre, majd a bal oldali menüsorban válasszuk az Extruder ikont. Itt adjuk meg, melyik extrúderrel (Left vagy Right) szeretnénk az adott részt nyomtatni. Utána végezzük el ezt a lépést a másik modell darabra is. Ezután a nyomtatás ugyanúgy történik, mint az egy extrúderes nyomtatás esetén.

    8. Haladó nyomtatási beállítások

    A FlashPrint is lehetőséget biztosít olyan paramétereket átállítására, amelyet általában nem kell megváltoztatni. A File -> Preferences menüben állítsuk a Printing Window Type lenyílóban Expert Mode-ra a beállítást.

     

    Utána a Print menü a következőképpen alakul át:

    9. Hibaelhárítás

    Telepítés

    Ha a telepítés során hibába ütköznénk, próbáljuk újratelepíteni a programot. Telepítés során a driver-ekre biztonsági figyelmeztetést is kaphatunk, de ezekkel nem kell foglalkozni, a FlashPrint meghajtóprogramjai biztonságosak.

    Dupla szín beállítás

    Ha a kétszínű nyomtatás alkalmával az egyes színek el vannak csúszva, nem ott érintkeznek, ahol kéne, akkor valószínűleg újra kell kalibrálni az extrúder offseteket. Lásd A ReplicatorG program és a Skeinforge használata című leírásunk ide vonatkozó részét.

    Előnézet probléma

    Bizonyos videókártya driverekkel (főleg Nvidia kártyák esetén) probléma lehet az előnézettel és a 3D nézettel. Ez esetben próbálkozzunk másik driverrel.

    Elindítottuk blog oldalunkat, ahol hasznos és érdekes leírásokat osztunk meg a nyomtatóról és a nyomtatási tippekről. Érdemes elolvasni az elejétől az összes bejegyzést!

     

    Liquid error (snippets/globo.preorder.script line 75): Could not find asset snippets/globo.preorder.template.liquid