A FlashPrint használata Duplicator 4/4S 3D nyomtatókkal
1. A FlashPrint
2. Telepítés és konfigurálás
3. Modell kezelési lehetőségek
4. Egyszerű nyomtatás
5. Nyomtatás
6. További nyomtatási beállítások
7. Dual extrusion - kétszínű, két extrúderes nyomtatás
8. Haladó nyomtatási beállítások szerkesztése
9. Hibaelhárítás
1. A FlashPrint
A FlashPrint a FlashForge cég 3D nyomtató kezelő szoftvere. A FlashForge is hasonló 3D nyomtatókat gyárt, mint a Wanhao, pl. Makerbot Replicator 1 klónokat is. Így a FlashForge kompatibilis a Wanhao D4-gyel is. Hasonló funkciók vannak benne, mint a Makerware-ben, de folyamatosan fejlesztik. Néhány előnye a Makerware-hez képest:
- Könnyebben finomhangolható a szeletelési paraméterek, könnyebben lehte elmenteni az aktuális beállításokat
- Jobb alátámasztás generálás, kézzel elhelyezhető alátámasztás
- Beépített modell javítási funkciók
- Modell darabolási funkciók
Hátránya: egyedül a két exrtrúderes nyomtatás esetén van egy kis hátránya, mivel a Makerware-ben van egy automatikusan generált "törlő fal", ami az éppen nem használt extrúder "csöpögését" ellentételezi.
2. Telepítés és konfigurálás
A FlashPrint elérhető a legtöbb operációs rendszerhez (MacOS, Linux, Windows):
- Win32: http://www.ishare3d.com/3dapp/public/FlashPrint-ii/FlashPrint_3.10.0_win32.zip
- Win64: http://www.ishare3d.com/3dapp/public/FlashPrint-ii/FlashPrint_3.10.0_win64.zip
- Mac: http://www.ishare3d.com/3dapp/public/FlashPrint-ii/FlashPrint_3.10.0_mac.zip
Az első indításnál ki kell választanunk, milyen nyomtatónk van. A Wanhao Duplicator 4/4S nyomtató esetén ez a FlashForge Creator Pro.
Ha itt nem adtuk meg a nyomtató típusát, akkor a Print menü Machine Type almenüjében is kiválaszthatjuk.
3. Modell kezelési lehetőségek
A bal oldalon található ikonokkal tudunk bizonyos transzformációkat (pl. mozgatás, forgatás) elvégezni a betöltött modellen. Próbaképpen töltsük le a thingiverse-ről a következő azték figura modellt: http://www.thingiverse.com/download:384098 (a modell leírása: http://www.thingiverse.com/thing:205869) Töltsük be a File -> Load File menüponttal az STL fájlt vagy a felső ikonsoron található Load gombbal.
Mozgatás
Kattintsunk a mozgatni kívánt modellre a 3D-s nézetben, majd pedig kattintsunk a Move ikonra a bal oldali ikonsoron. Itt megadhatunk egy relatív mm számot, amennyivel az adott tengely mentén elmozgatjuk a tárgyat. Illetve hasznos lehet az On Platform gomb, ha a tárgy alja nem érinti a tárgyasztal síkját (ez esetben nyomtatni sem lehet). A Center gombbal pedig középre helyezhetjük a modellt. Ebben a nézetben ha a bal egérgombot lenyomva tartjuk, akkor szabadon mozgathatjuk a tárgyat.
Az Edit menü Auto Layout All menüponttal is középre és a tárgyasztalra pozícionálhatjuk a fájlt.
Forgatás
Kattintsunk a forgatni kívánt modellre a 3D-s nézetben, majd pedig kattintsunk a Turn ikonra a bal oldali ikonsoron. Itt megadhatunk egy relatív fokot, amennyivel az adott tengely mentén el szeretnénk forgatni a tárgyat. A 90 fokos forgatásokhoz külön gombok is vannak. Ebben a nézetben ha a bal egérgombot lenyomva tartjuk, akkor szabadon forgathatjuk a tárgyat, de ezzel óvatosan bánjunk, mivel ha olyan szögbe forgatjuk a tárgyat, hogy nem sík a tárgy alja a tárgyasztal mentén, akkor csak támaszték (Support) lehetőséggel lehetséges a nyomtatás (lásd később).
Átméretezés
Kattintsunk az átméretezni kívánt modellre a 3D-s nézetben, majd pedig kattintsunk a Scale ikonra a bal oldali ikonsoron. Itt megadhatunk egy relatív méretet százalékban, amennyivel át szeretnénk méretezni a tárgyat. Illetve az egyes tengelyek mentén megadhatunk egy mm-es méretet is, hogy mekkora legyen a tárgy az adott szél mentén. A Maximum gombbal az elérhető maximális méretre tudjuk méretezni a tárgyat. Ebben a nézetben ha a bal egérgombot lenyomva tartjuk, akkor szabadon méretezhetjük át a tárgyat.
Objektum extrúder beállítás
Kattintsunk a kívánt modellre a 3D-s nézetben, majd pedig kattintsunk az Extruder ikonra a bal oldali ikonsoron. Itt megadhatjuk a kijelölt modellre, hogy melyik extrúderrel nyomtassa a tárgyat (ha dupla extrúderes a nyomtatónk, mint pl. a Wanhao Duplicator 4/4S).
Nézetváltás
Az egér görgővel zoomolhatunk. Ha a nézeten lenyomva tartjuk a a bal vagy a jobb egérgombot és mozgatjuk az egeret, akkor a nézetet forgathatjuk. A középső gomb lenyomásával és az egér mozgatásával a nézetközéppontot mozgathatjuk.
Modell vágás
A bal oldali Cut gombbal a tárgyat egy adott tengely mentén vagy egy szabadon választott vonallal félbevághatjuk. Ez trükkös tárgyak esetén jó trükk, illetve ha a tárgy alja nem teljesen sík.
4. Egyszerű nyomtatás
Az előző fejezetben említett azték figura modellt töltsük le a számítógépre (http://www.thingiverse.com/download:384098) és nyissuk meg, ha még nincs megnyitva (Load gomb a felső ikonsoron vagy File -> Load File).
A betöltés után, ha a tárgy nincs az asztalra pozícionálva, a következő üzenetet kapjuk, ahol a Yes gombbal automatikus pozícionálással középre helyezi a tárgyat-
Illetve ha a tárgy hibás, akkor a FlashPrint meg tudja javítani az apróbb hibákat, amelyek amúgy nyomtatási hibára vezethetnek (Repair model).
Kattintsunk a felső ikonsoron található középső Print gombra. Ezt követően egy új ablak nyílik, ahol beállíthatjuk az alapvető nyomtatási paramétereket.
Ha nincs bekapcsolva az More options (lásd a További nyomtatási beállítások részt), alapból a Resolution-nél található lehetőségek közül válaszhatunk: Low, Standard és High és Hyper. Ezek a nyomtatási minőséget és ezzel arányosan a sebességet fogják meghatározni. A Low felbontás 0.3 mm-es rétegvastagságot jelent és viszonylag nagy sebességet, a Standard 0.18 mm-t, a High 0.14 mm-es, a Hyper 0.08mm-es rétegvastagságot. Javasolt először a Standard vagy Low felbontással próbálkozni, mert a minőség így is megfelelő, de sokkal gyorsabb a nyomtatás.
Ha a Support lenyíló menüben az Off-tól eltérő értéket válaszunk, akkor a generáláskor támasztékot generál a program az olyan helyeken, amelyeket amúgy nem lehetne megfelelően nyomtatni, mert a levegőben lógnak, pl. egy kinyújtott kar.
Ha a Raft lenyíló menüben az Off-tól eltérő értéket válaszunk, akkor a generáláskor egy alapháló kerül a nyomtatott tárgy alá, ami javítja a tapadást és kis alapterületű tárgyaknál is szükséges lehet.
Ha kiválasztottuk, milyen minőségben és beállításokkal nyomtatunk, nyomjuk meg az OK gombot. Utána meghatjuk, hova mentsük a nyomtatási fájlt (x3g fájl, amit első sorban a memóriakártyára teszünk). Ezután megjelenik a nyomtatási előnézet, ahol láthatjuk, hogy mennyi a becsült nyomtatási idő és a becsült anyagmennyiség felhasználás (grammban). Illetve a bal oldali részen rétegenként meg tudjuk nézni a szeletelt tárgyat.
5. Nyomtatás SD kártyáról
SD kártyáról való nyomtatáshoz mentsük le a generált fájlt az SD kártyára. Duplicator 4 esetén helyezzük a memóriakártyát a nyomtatóba és a nyomtató LCD menüjén válasszuk a Print from SD card menüpontot, itt válasszuk ki a fájlt és nyomjuk meg a középső gombot.
6. További nyomtatási beállítások
Ha a nyomtatási ablakban rákattintunk az More Options gombra, akkor további dolgokat tudunk beállítani.
A Layers fülön az alábbiakat:
- Layer height: rétegvastagság. Ez a függőleges felbontást határozza meg. 0.3mm esetén is sok esetben szép eredményt kapunk, de 0.1mm-nél már alig észrevehetően a rétegek, de ezért cserébe kb. 3x annyi ideig tart a nyomtatás, mint a 0.3mm esetén
- First Layer Height: első réteg vastagsága. Kis rétegvastagságnál amúgy nem tapadna meg jól az első néhány réteg, ha az első rétegnek a vastagsága alcsony. Érdemes ezt az alapértelmezésen hagyni.
A Shells fülön az alábbiakat:
- Perimeter shells: Hány "pereme" legyen a tárgynak. Minimum 1 az értéke. Minél nagyobb az érték, annál szilárdabb lesz a tárgy külseje, de annál tovább is tart a nyomtatás. Általában 3-4-nél nem érdemes magasabbra emelni, és legtöbb esetben a 2 a jó érték. Ha olyan dolgot nyomtatunk, ahol nagyon vékony részletek vannak, akkor csökkentsük 1-re az értéket.
- Top Solid Layers: hány réteg vastag legyen a felső része a tárgynak. Kis rétegvastagság esetén (0.15 -0.05) esetén legalább 8-10-re érdemes állítani, 0.15mm felett elég lehet 5-6 réteg is. Nagy alapterületű, felületű tárgy esetén sok időt és anyagot tudunk spórolni, ha ezt kisebbre vesszük, viszont megvan a veszélye, hogy "lyukacsos" lesz a tárgy teteje.
- Bottom Solid Layers: az alsó rész rétegeinek száma, ezt is legalább 3-4-re állítsuk.
Az Infill fülön az alábbiakat:
- Fill Density: a kitöltöttség %-ban. Legtöbb esetben nem érdemes 20-25% fölé menni, általában a 10-15% is elég, sőt sok esetben a 0% is jó eredményt. Minél nagyobb az érték, annál több műanyag fogy és annál tovább tart a nyomtatás.
- Fill Pattern: kitöltési minta. A Hexagon méhkaptárszerű strúktura, a Line pedig keresztirányú vonalak.
A Speed fülön a következőket:
- Print Speed: a nyomtatási sebességet határozza meg. A jobb minőség eléréséhez válasszunk alacsonyabb sebességet (pl. 30-50 mm/sec), de általában 70-80 mm/sec sebességgel is jó eredményt érhetünk el.
- Travel Speed: a nem extrúdálási (fejmozgatási) sebességet határozza meg. Általában 100-150 mm/sec körül is megfelelő a nyomtatás.
A Temperature fülön ezeket:
- Right Extruder: hány fokos legyen az extrúdálási (sajtolási) hőmérséklet. ABS esetén kb. 230-235 fokra érdemes állítani, de lehet kísérletezni alacsonyabb hőmérséklettel is. PLA esetén pedig 190-210 körül, de ezt is inkább kísérletezés következtében állapítható meg, mert még az egyes színek között is lehet eltérés az optimális hőmérsékletet illetően.
- Platform: a tárgyasztal hőmérsékletét határozza meg. ABS esetén kb. 95-110 fokra érdemes állítani (alapból kezdjük 105 fokon), de lehet kísérletezni alacsonyabb hőmérséklettel is. PLA esetén valószínűleg nem szükséges 60 fok felé emelni a hőmérsékletet.
Az Others fülön az alábbiakat:
- Cooling Fan Controls: az alaplapra köthető tárgyhűtő ventilátort vezérli. Amennyiben külső tápegység hajtja a tárgyhűtő ventilátort, ennek nincs jelentősége.
7. Dual extrusion - kétszínű, két extrúderes nyomtatás
A kétszínű nyomtatás nagyon egyszerű a programban. Annyi a dolgunk, hogy mindkét STL fájlt, egymás után betöltjük a felső ikonsor Load gombjával. Utána kattintsunk az egyik részre, majd a bal oldali menüsorban válasszuk az Extruder ikont. Itt adjuk meg, melyik extrúderrel (Left vagy Right) szeretnénk az adott részt nyomtatni. Utána végezzük el ezt a lépést a másik modell darabra is. Ezután a nyomtatás ugyanúgy történik, mint az egy extrúderes nyomtatás esetén.8. Haladó nyomtatási beállítások
A FlashPrint is lehetőséget biztosít olyan paramétereket átállítására, amelyet általában nem kell megváltoztatni. A File -> Preferences menüben állítsuk a Printing Window Type lenyílóban Expert Mode-ra a beállítást.
Utána a Print menü a következőképpen alakul át:
9. Hibaelhárítás
Telepítés
Ha a telepítés során hibába ütköznénk, próbáljuk újratelepíteni a programot. Telepítés során a driver-ekre biztonsági figyelmeztetést is kaphatunk, de ezekkel nem kell foglalkozni, a FlashPrint meghajtóprogramjai biztonságosak.
Dupla szín beállítás
Ha a kétszínű nyomtatás alkalmával az egyes színek el vannak csúszva, nem ott érintkeznek, ahol kéne, akkor valószínűleg újra kell kalibrálni az extrúder offseteket. Lásd A ReplicatorG program és a Skeinforge használata című leírásunk ide vonatkozó részét.
Előnézet probléma
Bizonyos videókártya driverekkel (főleg Nvidia kártyák esetén) probléma lehet az előnézettel és a 3D nézettel. Ez esetben próbálkozzunk másik driverrel.
